شرق دانلود

در باره ما
 

به وبلاگ زاهدان دانلود خوش آمدید

 

لينك روزانه
 
سایت خبری سرباز
پرسپولیس قهرمان
مطالب کوتاه جالب
هرچی همه چی
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  عرضه بزرگترین تلویزیون سه بعدی LED توسط ال جی   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 20282
تعداد مطالب : 109
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



Alternative content






عرضه بزرگترین تلویزیون سه بعدی LED توسط ال جی
 

شرکت ال.جی، بزرگترین تلویزیون سه‌بعدی فول LED را به بازار عرضه کرد.

، ال.جی یک تلویزیون سه‌بعدی ۷۲ اینچی فول LED به نام LZ9700 را به بازار عرضه کرد.

تلویزیون سه‌بعدی LZ9700 در ماه ژانویه در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرف‌کننده CES 2011 در لاس‌وگاس رونمایی شده بود.

این تلویزیون هوشمند است و دارای یک پورت یو.اس.بی ۲٫۰ است. از دیگر امکانات آن می‌توان به فن‌آوری میکرو پیکسل کنترل و قابلیت پخش فیلم‌های فول اچ.دی اشاره کرد.


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


Computex 2011: ترکیب دو تراشه در یک مادربرد، طرح مفهومی – Asus Danshui
 
Asus Danshui Bay

اسوس هر سال در نمایشگاه Computex با ارائه فناوری های نوین نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. یکی از طرح های مفهومی Asus در نمایشگاه Computex امسال، مادربرد Danshui است که قرار است دارای دو تراشه X58 با سوکت 1366و X79 با سوکت 2011 باشد. اگر از مشکلات فنی استفاده از دو تراشه با سوکت مختلف در یک مادربرد صرف نظر کنیم ایده بکار رفته در این مادربرد بسیار جذاب است. اگر این مادربرد در آینده ساخته شود شما می توانید کامپیوتر خود را آپگرید کنید بدون اینکه CPU و مادربرد قبلی خود را دور بیاندازید.

بقیه در ادامه ...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


لپ‌تاپی که با آب کار می‌کند!
در حالی که آلودگی هوا و گرمای زمین هر روز در حال افزایش هستند، نیاز به اختراع و استفاده از محصولاتی با مصرف انرژی کمتر و البته امکان حذف ذرات آلاینده و مضر هم بیشتر می‌شود.

در حالی که آلودگی هوا و گرمای زمین هر روز در حال افزایش هستند، نیاز به اختراع و استفاده از محصولاتی با مصرف انرژی کمتر و البته امکان حذف ذرات آلاینده و مضر هم بیشتر می‌شود.

لپ‌تاپ جدید PlantBook همان محصولی است که می‌تواند همه این امکانات را داشته باشد. این لپ‌تاپ مکانیسمی دارد که از مکانیسم جذب آب توسط درخت بامبو الهام گرفته است. این لپ‌تاپ که طراحی سازگار با محیط زیست دارد، با آب کار می‌کند و با حذف گازهای مضر برای محیط زیست و انسان‌ها، گاز اکسیژن را ساطع و منتشر می‌کند. این درست همان کاری است که هر گیاهی انجام می‌دهد.



انرژی برق مورد نیاز این لپ‌تاپ در هنگام قرار گرفتن در آب و از طریق الکترولیز بدست می‌آید.

نکته جالب توجه درباره این نوت بوک مجهز بودن آن به نمایشگری با دو روکش است که به راحتی می‌تواند در یک بطری یا ظرف آب خارجی هم قرار بگیرد. به این ترتیب لایه رویی انرژی خورشیدی را گرفته و ذخیره می‌کند و لایه زیری انرژی مورد نیازش را از الکترولیز در آب تامین می‌کند تا به این ترتیب تمام انرژی این لپ‌تاپ از عناصر طبیعی گرفته شده و در مقابل اکسیژن هم منتشر کند.

بقیه در ادامه مطلب ...........


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


انقلاب با پردازش 22 نانومتري
بررسي قابليت‌ها و تيك‌تاك انفجاري پردازنده‌هاي آيوي‌بريج اينتل
انقلاب با پردازش 22 نانومتري

شركت اينتل با پردازنده آيوي‌بريج (Ivy Bridge) خود و پيروي از استراتژي تيك‌تاك اينتل، تاكنون توانسته است به پيشرفت فوق‌العاده‌اي دست يابد. سري پردازنده‌هاي دسكتاپ فعلي سندي‌بريج (Sandy Bridge) نقطه‌عطفي در مسير پيش روي اينتل محسوب مي‌شود و حال نوبت به ارتقاي پردازنده‌هاي اينتل رسيده است.

معماري 22 نانومتري پردازنده‌هاي آيوي‌بريج، دليلي كافي است يا نه؟ با روند پيشرفت صحيح همه‌چيز، اين آب‌رفتن داي يا قطعه كوچك سيليكوني سازنده پردازنده (die) مي‌تواند با

 در اين ميان بايد ديد آيا تغيير چرخه توليد معماري فعلي 32 نانومتري پردازنده‌هاي سندي‌بريج به

بقیه در ادامه مطلب...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوري ديجيتال

نمايشگر سه‌بعدي سوني واقعي شد

عينك سه‌بعدي سوني كه با نام HMZ-T2 عرضه خواهد شد، روي چشم نصب مي‌شود و نمايشگر مجازي 150 اينچي را مقابل چشم قرار مي‌دهد. اين عينك همچنين قابليت پخش صداي 1/5 را هم دارد.


 

 

 

اتاق پك‌من

گويا قرار نيست خانم پك‌من دست از سر بازيخورها بردارد. نسخه جديد آن كه در موزه هنر و طراحي نيويورك عملياتي شده، ‌كاملا سه‌بعدي است و فرد را درون يك مكعب اين بازي قرار مي‌دهد.

 

 

 



اولين تلويزيون 4K جهان امسال عرضه مي‌شود

سوني در نظر دارد مدل Bravia KD-85x9005 خود را كه تلويزيوني 84 اينچي با قابليت نمايش وضوح تصوير 3840 در 2160 پيكسل (حدود چهار برابر تلويزيون‌هاي فول‌اچ‌دي فعلي) است بزودي عرضه كند. فيلم جديد جيمز باند نيز قرار است با فناوري‌اي عرضه شود با عينك‌هاي سه‌بعدي كه از اين تلويزيون قابل نمايش است.

 

 

 

 


تصاوير جديد از آيفون5

حدود يك هفته ديگر به معرفي آيفون5 باقي مانده است و تصاوير جديد منتشره نشان مي‌دهد اين مدل از آيفون قرار است چه شكلي باشد. از بين شايعاتي كه تاكنون منتشر شده،‌ آيفون5 با نمايشگري بزرگ‌تر، از همه به حقيقت نزديك‌تر است.

 

 

 

 

باتري كابلي

گجت‌ها به دو عامل مشترك نياز اساسي دارند:‌ باتري و كابل. آزمايشگاه‌هاي ال‌جي موفق به توليد باتري كابلي يا برعكس شده‌اند كه هم مي‌تواند نقش كابل را بازي كند و هم به عنوان باتري، ‌گوشي را تغذيه كند.

 

 

 

سامسونگ، آتش​بس اعلام نكرده است

با نزديك‌شدن زمان عرضه ويندوز 8، توليدكنندگان PC به‌دنبال تجهيز اولترابوك‌ها به فناوري لمسي هستند و حالا نوبت سامسونگ است كه با عرضه رزولوشن‌هاي 2560 در 1440، به جنگ مك‌بوك‌هاي رتيناي اپل برود.

 

 

 

 

كيبورد هوشمند با صفحه نمايش

در مجموع دو نوع اپراتور رايانه داريم؛ دسته اول كساني هستند كه هنگام تايپ به صفحه نمايش نگاه مي‌كنند و دسته دوم هنگام تايپ، كيبورد خود را مي‌بينند. معمولا براي دسته دوم اتفاقات جالبي پيش مي‌آيد و مثلا بعد از سر بلندكردن متوجه مي‌شوند كه در جاي اشتباهي تايپ كرده‌اند يا غلط‌هاي تايپي زيادي دارند. اين كيبورد كه روي خودش يك صفحه نمايش دارد، براي دسته دوم طراحي شده است تا دچار اشتباه تايپي نشوند.


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوری دیجیتال 2
 

توپ دوربين‌دار

شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات رايانه‌اي، امروزه همه چيز را به سنسور و دوربين ديجيتال مجهز كرده‌اند، اما تجهيز توپ به دوربين، ديگر چيز جديدي در زاويه دوربين است. اين دوربين ديجيتال كه درون يك توپ قرار گرفته است، مي‌تواند هنگام پرت شدن در آسمان به فيلمبرداري بپردازد و تصاوير نويني خلق كند.

 

 

 

 

توربين USB

اين دستگاه ساده و كوچك، يك اهرم دارد كه با چرخاندن آن، مي‌توان يو‌اس‌بي را شارژ كرد. به اين ترتيب، حتي در دشوارترين شرايط هم مي‌توان گجت‌ها را از خطر مرگ نجات داد!‌ اين شارژر 1000 ميلي‌آمپر بر ساعتي، 59 دلار قيمت‌گذاري شده است.

 

 

 

 

 

روغن در خدمت رايانه

كمي قبل، اكس‌باكس و حالا اينتل در تلاشند رايانه را در روغن فرو ببرند. اينتل بخشي از سرورهاي خود را در جعبه‌هاي پر از روغن قرار داده است تا از اين روغن براي خنك كردن سيستم‌ها استفاده كند.

 

 

 

 

 

 

موسيقي براي گيمرها

دستگاه پيانوكد، شباهت زيادي به بازي‌هاي Arcade قديمي دارد؛ اما در حقيقت يك سينتي‌سايزر است كه مي‌تواند صدا توليد كند.

 

 

 

 

 

 

Archos در تلاش براي رقابت با ويتا

بازي‌هاي اندرويدي هنوز به وسعت بازي‌هاي iOS نرسيده‌اند، اما حضور پي‌اس‌ويتا در اين عرصه باعث شده است شركت‌هاي ديگري همچون Archos نيز به فكر توليد گوشي‌هاي مخصوص بازي بيفتند. اين گوشي كه صفحه‌اي 7 اينچي دارد، رقيب بزرگي براي پي‌اس‌ويتا محسوب مي‌شود.

 

 

 

 

دوربين هوشمند گلكسي

در راستاي هوشمندسازي همه‌چيز، سامسونگ در تلاش است با معرفي دوربين گلكسي كه از سيستم عامل اندرويد استفاده مي‌كند، وارد بازار دوربين‌هاي ديجيتال شود. اين دوربين كه نمايشگري 4.8 اينچي دارد، از لنزهاي مختلف پشتيباني مي‌كند و وضوح عكس آن 16 مگاپيكسل است.

 

 

 

 

تلفن تبلت جديد سامسونگ، بزرگ‌تر شد

گلكسي نوت2، گوشي جديد سامسونگ معرفي شد. اين گوشي كه 3/0 اينچ از نسل قبلي خود بزرگ‌تر است، رزولوشني 1280 در 720 دارد و اندكي از نسل قبلي خود سنگين‌تر است.

 

 

 

 

 

 

 

اسپكتومتر در گوشي‌هاي تلفن همراه

در فيلم علمي‌ ـ تخيلي استارترك، دستگاهي به كار مي‌بردند كه ماهيت اشيا را بررسي مي‌كرد. اين دستگاه اسپكتومتر نام دارد كه بااستفاده از بازتاب نور اشيا، آنها را مي‌سنجد. هر ماده‌اي، طيف نوري خاصي دارد و به ‌اين طريق مي‌توان آن جسم را شناسايي كرد. بايد منتظر استفاده‌هاي پيچيده‌ و جالب‌تر اين سنسور در گوشي‌هاي تلفن همراه باشيم.

 

 

 

کلیک کنید...!!!

چرا كاغذ و تونر را هدر مي‌دهيد؟

|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوری دیجیتال 3
۱۰ قابليت جديد در آيفون 5
كمپاني اپل با پرده‌برداري از روي آخرين طرح خود يعني آيفون 5 تمامي كاربران موبايل را به‌وجد آورده، چرا كه اين موبايل فوق پيشرفته داراي يكسري قابليت‌هاي جديد و متفاوت‌تري در مقايسه با ديگر گوشي‌هاي موجود در بازار است. در اينجا به بررسي تفاوت‌هاي اين گوشي با گوشي‌هاي پيشين مي‌پردازيم و اين مقاله مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد از اين قابليت‌هاي جديد سر در آوريد!  بقیه در ادامه مطلب...
كنترل آسان مغازه، منزل، پاركينگ
استفاده از دوربين‌هاي مداربسته و برنامه‌ريزي آنها براي انجام كارهاي خاص همچون شروع فيلمبرداري هنگام تشخيص حركت، اعلام هشدار صوتي، ارسال ايميل و... بظاهر امري دشوار و نيازمند تخصص است؛ اما وقتي از نرم‌افزار Security Monitor استفاده كنيد متوجه مي‌شويد كه اين كار براي كاربران مبتدي نيز بسيار آسان است.    بقیه در ادامه مطلب...
 
فناوري ديجيتال

هارددیسک واقعا جیبی

هارددیسک‌های پرتابل امروزی آنقدرها هم که رویشان نوشته می‌شود، جیبی نیستند. وزن سنگین، ضخامت زیاد و احتمال خرابی از جمله عواملی است که آدم دوست ندارد هارد چندصدهزارتومانی‌اش، با داده‌هایی که بیشتر از این حرف‌ها می‌ارزد، در جیب بگذارد و ریسکش را به‌جان بخرد. ADATA با‌عرضه مدل جدیدی به‌نام HE720 در نظر دارد این اعتماد را در حس مشتری ایجاد کند. هارددیسکی قابل حمل که کمتر از ۹میلی‌متر ضخامت دارد و سطح آن نیز ضدخش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خداحافظی با اسناد تقلبی

کدهای QR امروزه همه جا به‌کار می‌رود و با اسکن آنها می‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد. حالا کدهای QR پنهانی تهیه شده‌ است که می‌توانند اطلاعاتی تا صد برابر پیچیده‌تر از بارکدها درون خود ذخیره کند. کدهای نادیدنی QR از نانوذراتی تشکیل شده است که با جوهر فلورسنت آبی و سبز ترسیم می‌شود. این نانوذرات‌ها می‌تواند فوتون‌های نور را جذب کند و همانند کدهای QR عادی اسکن شود. از این رو از این کدها می‌توان در اسکناس‌ها و اسناد استفاده کرد و مانع جعل این اسناد شد.

 

 

 

 

 

 

کتک‌زدن هم وارد دستورات شد

مایکروسافت در گوشی‌های خود اختراعی جدید به ثبت رسانده است که با ضربه‌زدن به گوشی، می‌توان دستورهايی را به آن وارد کرد. دیگر نگران لحظاتی نخواهید بود که برای خاموش‌کردن گوشی، آن را از جيب خود خارج كنيد. کافی است به آن ضربه بزنید تا ساکت شود.

 

 

 

 

 

 

 

همسفري قابل اعتماد

امروزه بلندگوهای پرتابل زیادی تولید شده‌ است، اما بهترین‌شان هم در رديف «نه خیلی خوب و نه خیلی بد» جا می‌گیرند. اما تگو سرا، بلندگوی جدیدی است که با ظاهری کاملا ساده و طراحی مدرن، صدای خوبی هم تولید می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک بلندگوی قابل اعتماد در سفر همراه شما باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واقعیت افزوده قابل دسترس

این کیس جالب که برای آیفون طراحی شده است، می‌تواند به یک بازی واقعیت افزوده تبدیل شود که می‌توان هر محیطی را به محیط بازی تیراندازی اول شخص تبدیل کرد! به‌شرط آن‌که دوستانتان هم چنین جلدی را برای آیفونشان انتخاب کرده باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگران از دست‌رفتن داده‌ها نباشید

دو فاکتوری که با یکدیگر رابطه عکس دارند، یعنی امنیت و قابل‌دسترس بودن، از مواردی است که هنگام خرید مدیای ذخیره‌سازی‌ بايد به آن توجه داشت. کسانی که خیلی نگران داده‌هایشان هستند و می‌خواهند پیش خودشان آنها را نگه‌ دارند، بهتر است جعبه سیاه N2 را تهیه کنند که علاوه بر این‌که یک باکس RAID است، در مقابل آتش، غرق‌شدن، دزدیدن و... مقاوم است!

 

 

 

 

 

 

 

حرف‌هاي کارت‌ها‌ هم شنيدني است

کاربرد فناوری‌ NFC روزبه‌روز بیشتر می‌شود و كارايي‌هاي جدیدی را می‌توان در آن دید. در میان این کاربردها، می‌توان به قراردادن آنتن‌های NFC درون کارت‌های ویزیت اشاره کرد که قرار داشتن آنها کنار گوشی‌های اندرویدی، می‌تواند دارنده گوشی را به سایت، رزومه و نمونه‌ کارهای دارنده کارت هدایت کند.

 

 

 

 

 

 

 

سامسونگ، حافظه‌ها را ارتقا مي‌بخشد

سامسونگ سری حافظه‌های SSD830 خود را ارتقا بخشیده و دو نسخه جدید ۵۱۲گیگابایتی ۸۴۰ و Pro840 عرضه خواهد کرد. مدل‌های جدید این گوشی سرعت نوشتن رندوم روی حافظه را دوبرابر کرده و تا ۹۰هزار IOPS رسانده‌‌اند. علاوه بر اين كه مصرف برق این دیسک‌ها کمتر شده، با قیمت مناسبی نيز عرضه خواهند شد.


 

|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


همه‌جا صفحه لمسی است

با همه‌گیر‌شدن صفحه‌های لمسی در تلفن‌ها و تبلت‌ها، شیوه کار با گجت‌های دیجیتال کاملا تغییر کرده است. اما چه بهتر می‌شد به‌جای ارتباط مستقیم با دستگاه‌ها، کارهایی را از راه دور انجام داد. انگشت جادویی که توسط تیمی متشکل از محققان دانشگاه Alberta، دانشگاه تورنتو و Autodesk اختراع شده است، دوربین میکرو و حسگر حرکتی دارد که می‌تواند هر وسیله‌ای، کاغذ، میز و حتی پوست دست را به‌عنوان صفحه لمسی شناسایی کرده و دستورها را متوجه شود.

 

 

 

 

 

سونی جای نینتندو را تنگ کرد

سونی با به‌ثبت‌رساندن اختراع جدیدی نشان داد که دسته‌های Move این شرکت در آینده‌ای نزدیک قادر است با توجه به شرایط بازی،‌ گرم یا سرد شود. این فناوري که احتمالا در دسته‌های Dual Shock نیز به‌کار خواهد رفت، واکنش بدن را در شرایط مختلف به همراه خواهد داشت که در جذابیت بازی‌ها نقش بسزایی دارد. علاوه بر اینها، این دسته‌ها می‌توانند برای کسانی که کف دستشان خیلی عرق می‌کند کاربردی‌تر از دستمال باشد.

 

 

بیدار شو رفیق

WakeMate نام مچ‌بندی است که هنگام خواب می‌تواند شما را به دنیای فناوری وصل کند! این مچ‌بند علاوه بر مدیریت چرخه خواب فرد از طریق تحلیل‌ها و پیشنهادهای صحیح پزشکی، می‌تواند با تکان‌دادن مچ دست در ساعتی خاص فرد را بیدار کند.

 

 

 

 

 

 

 

خطاطی به خط تولید می‌رود

خطاطی هنری است که به سال‌ها تمرین و تجربه نیاز دارد تا بتوان کسی را استاد خطاطی نامید، اما رباتي درست شده که می‌تواند با مطالعه آثار یک هنرمند، حرکات دست او را از جمله جهت، فشار، میزان جوهر و ... شبیه‌سازی کند و تصاویر جدیدی خلق کند. این ربات را محققان دانشگاه Keio در توکیو خلق کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

به آسمان نگاه نکن

تصویری که می‌بینید از یک ربات عکاس گرفته شده است. این ربات به‌طور دائم آسمان را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورتی که ابرها به شکلی شبیه آنچه روی زمین است درآمده باشد، سریعا از آنها عکس بگیرد.

 

 

 

 

برادر کینکت هم می‌آید

طی یکی دو سال اخیر، به هر همایش و نمایشگاه فناوری که بروی، باخبر می‌شوی که قرار است فناوری بزرگ بعدی که همه‌گیر می‌شود، تشخیص حرکت و رفتار باشد. جدا از کینکت مایکروسافت که خوب خودش را معرفی کرد، Leap و Edge3‌ بودند که قابلیت‌های بیشتری از رقیب مایکروسافتی خود داشتند و حالا مایکروسافت با طراحی سیستمی قابل پوشیدن، کلا گجت‌ها را فراموش کرده است. نام این دستگاه که دیجیتز نام دارد، مثل مچ‌بند روی دست بسته می‌شود و حرکات انگشت را کاملا بررسی می‌کند. دستورهاي ارسال شده از طریق انگشت توسط سیستم درک شده و به دستگاه منتقل خواهد شد.

 

بازدهی و مصرف کم، قابلیت‌های وی‌یو

گنیو تاکدا، یکی از مدیران نینتندو در کنفرانسی مطبوعاتی که به معرفی کنسول جدید نینتندو می‌پرداخت، اعلام کرد این کنسول از نظر سخت‌افزاری بسیار پیشرفته بوده و از طرف دیگر مصرف برق بسیار پایینی دارد. طراحی مینی‌مال این کنسول یکی دیگر از ویژگی‌های آن است، هنوز مشخصات دیگری از این کنسول اعلام نشده است.

 

 

تصاویر فضایی سه‌بعدی می‌شود

فضا وسيع است و عمیق؛ اما تصاویری که از طریق تلسکوپ‌ها گرفته می‌شود، بسختی این وسعت را نشان مي‌دهد. به‌کمک تکنیک جدیدی که عکاس نجومی فنلانی متساواینو انجام داده است، می‌توان تصاویر مختلف گرفته‌شده از یک زاویه را کنار هم گذاشت و با کمک پردازش مجازی، تصویری کاملا سه‌بعدی از آن به دست آورد.






ررسي چند وسيله جانبي PC با طراحي عجيب و زيبا   در ادامه مطلب ...

شارژر‌هاي لمسي   در ادامه مطلب ...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوري ديجيتال4
فناوري ديجيتال

لامپ‌هاي هوشمند بي‌سيم

هر چند هنوز بخش كوچكي از خانه‌ها، به ‌اصطلاح هوشمند شده ‌است اما وجود چنين لامپ‌هايي مي‌تواند به گسترش خانه‌هاي هوشمند كم‌مصرف كمك كند. اين لامپ‌ها كه از طريق WiFi‌قابل كنترل است، با كمك نرم‌افزارهاي موبايل يا تبلت از راه دور و از طريق اينترنت نيز قابل كنترل است.

 

 

 

 

 

 

دوربين ديجيتال در خدمت حافظه

اين دوربين اصلا شباهتي به دوربين‌هاي معمولي ندارد. هيچ دكمه‌اي روي آن كار گذاشته نشده، اما در عوض وقتي از گيره‌اش استفاده شود تا به جايي وصل شود، مدام عكس مي‌گيرد و يك حافظه فوتوگرافيك قابل جستجو تشكيل مي‌دهد.

 

 

 

 

جبر در واي‌فاي به كار آمد

كساني كه در مدرسه از جبر و معادلات فرار مي‌كردند، احتمالا بسرعت به‌دنبال يادگيري فرمول‌هايش خواهند رفت. محققان دانشگاه MIT، پورتو، هاروارد، كلتك و مونيخ توانسته‌اند با كمك جبر از بسته‌هاي عمده بكاهند و امكان سريع‌تر كردن ارتباطات واي‌فاي فعلي تا 20 برابر را به‌وجود بياورند.

 

 

 

آيپد از سرفيس عقب نمي‌افتد

كيبورد ميني 7 اينچي Zaggkeys‌كه براي آيپدهاي ميني جديد توليد شده، آنقدر نازك است كه مي‌تواند واقعا با كيس‌هاي كيبوردي تبلت‌هاي سرفيس مايكروسافت (كه بابت آنها خيلي به خودش مي‌باليد) رقابت كند. اين كيبوردها هم از طريق پورت USB‌و هم از طريق بلوتوث مي‌تواند به آيپد متصل شود.

 

 

 

 

كنترل موسيقي را دردست بگيريد

اين دستگاه كه عملكردي مشابه مكعب روبيك دارد، مي‌تواند بي‌نهايت حالت مختلف از ميكس و تغيير صداي آهنگ توليد كند. اين دستگاه كم و بيش علمي ـ ‌تخيلي براي كساني كه به علم صدا علاقه دارند، بسيار مفيد است.

 

 

 

 

 

 

 

دسته‌اي براي اندرويد

بازي كردن در فضاي گوشي‌هاي هوشمند سخت است. صفحه‌كوچك و دست‌هاي بزرگ كه بخشي از آن را مي‌پوشاند، ترمزي براي گسترش صنعت گيمينگ در اين دستگاه‌ها شده‌اند. دسته MOGA، كه به يك پايه گوشي شباهت دارد، مي‌تواند بدون گرفتن ديد، قابليت‌هاي يك دسته كنسول همه فن حريف را به گوشي‌هاي موبايل اندرويدي بياورد.

 

 

 

 

ريزر، زامبي‌اش را توليد كرد

ريزر توليدكننده بزرگ تجهيزات گيمينگ، جديدترين محصول خود را كه يك كيبورد همه كاره است، معرفي كرد. صفحه نمايش لمسي 7 اينچي، كليدهاي ماكرو، پولينگ هزار هرتزي براي تشخيص فوق‌سريع كليدها، از قابليت‌هاي اين كيبورد است. هر چند گيمرهاي حرفه‌اي از اين كه كليدهاي اين كيبورد مكانيكال نيست، نااميد خواهند شد.

 

 

 

نازك‌ترين ديسك سخت دنيا متولد شد

شركت Lacie هفته گذشته از هارددرايو 500 گيگابايتي خود رونمايي كرد. اين هارد درايو تنها شش ميلي‌متر كمتر از مك‌بوك اير، ضخامت دارد و با قيمت 99 دلار عرضه مي‌شود.



|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


تراشه 48هسته‌اي اينتل در گوشي‌ها
 
فناوري روز ديجيتال5

تراشه 48هسته‌اي اينتل  در گوشي‌ها

تراشه‌هاي چهارهسته‌اي، امروزه به‌عنوان نقطه قوت يك تلفن همراه به‌شمار مي‌رود؛ اما اينتل در نظر دارد طي يك دهه، پردازنده‌هايي توليد كند كه بتواند تا 48 هسته فعال به‌صورت موازي داشته باشد. اين ميزان توان پردازشي بسيار قوي است و احتمالا شكل و ساختار نرم‌افزارهاي به‌كار رفته در تلفن همراه را ‌به كل تغيير خواهد داد. هر چند ده سال آن هم در مقياس تكنولوژي، براي خودش يك عمر به‌شمار مي‌رود.

 

 

 

سلول‌هاي خورشيدي ارزان شد

يكي از دلايلي كه باعث شده سلول‌هاي خورشيدي روي ساختمان هرخانه وجود نداشته باشد، قيمت آن است. از آنجا كه اين سلول‌ها از عناصر نادري چون اينديوم توليد مي‌شود، استفاده گسترده از آنها ممكن نيست. محققان دانشگاه استانفورد موفق به توليد سلول‌هاي خورشيدي‌ از جنس كربن شده‌اند و همين مي‌تواند عامل گسترش استفاده اين سلول‌ها باشد. هر چند هنوز ميزان بازدهي سلول‌هاي خورشيدي كربني، كمتر از يك درصد است و نياز به كار بيشتري دارد.

 

 

بلندگوي مناسب تلويزيون

نمايشگرهاي تلويزيوني آنقدر نازك و ظريف شده‌است كه ديگر نمي‌توان انتظار داشت صدايي درست و حسابي از آنها دربيايد. از طرف ديگر، بلندگوهاي فعلي سينماهاي خانگي نيز دست و پا گير است و مشكل سيم و پايه دارد. بنابراين گزينه مناسب مي‌تواند مجموعه درستي از بلندگوها باشد كه نه فضاي زيادي مي‌گيرد و نه كيفيت بدي دارد. MT2 ‌يكي از همين بلندگوهاست كه مي‌تواند زير پايه تلويزيون قرار بگيرد و توانايي تحمل وزن را هم دارد.

 

 

 

مدارهاي منعطف در راه است

حتي در سريال علمي ـ ‌تخيلي پيشتازان فضا هم كسي فكرش را نمي‌كرد قطعات الكترونيك مي‌تواند هم منعطف باشد و هم شفاف! محققان دانشگاه Rice روشي براي توليد اين نوع مدارها كشف كرده‌اند كه در آن از نانوتيوب‌هاي كربني با كيفيت بالا و 90 درصد شفافيت استفاده مي‌شود. مدارهاي توليدشده با اين روش هم مواد اندكي مي‌برد، هم شفاف است و هم منعطف.

 

 

خودكار مطمئن

با آن كه صفحه‌هاي لمسي و فناوري تبديل متن به صدا و برعكس، هر روز در حال گسترش است و مرگ مداد و خودكار را رقم ‌زده، اما فعلا نوشتن حرف اول را مي‌زند. اين خودكار هوشمند براي آن كه كوچك‌ترين يادداشت‌هايمان نيز گم نشود، از طريق Wi-FI تمام نوشته‌ها را به‌صورت آنلاين پشتيبان مي‌گيرد. اين نوشته‌ها بعدا از طريق Evernote قابل دسترسي و استفاده است.

 

 

 

 

ترك اعتياد با نور

بخش عمده‌اي از شيوه كاركرد داخلي مغز هنوز به‌صورت يك راز باقي مانده؛ اما محققان MIT به روش جديدي در كنترل عادت‌هاي فردي دست يافته‌اند. اين فناوري كه Optogenic نام دارد از پروتئين‌هاي حساس‌ به ‌نور مغز براي ورود اطلاعات استفاده مي‌كند و دانشمندان موفق به از كار انداختن نورون‌هايي شده‌اند كه بخش اعتياد را كنترل مي‌كند.

 

 

 

 

 

 

گام شمار نايك

هر چند گام‌شمارهاي زيادي توليد شده ‌است، اما اين مچ‌بند نايك را بايد يك استثنا به‌شمار آورد. اين مچ‌بند ساده از 20 لامپ LED‌تشكيل شده است و نشان مي‌دهد امروز چقدر ورزش كرده‌ايد و چقدر مانده تا به هدف پياده‌روي روزانه خود برسيد.

 

 

 

گوگل در آيتونز به جنگ اپل مي‌رود

وقتي اپل تصميم گرفت بابت مشكلات نرم‌افزار نقشه‌اش در آيفون5 از كاربران معذرت‌خواهي كند، بهترين فرصت براي عرضه نرم‌افزار جستجوي صوتي‌ گوگل در آيتونز فرا رسيد. گوگل كه با اين كار يك جورهايي سرويس Siri را هم نشانه رفته، معتقد است اين نرم‌افزار بهتر از Siri‌مي‌تواند حرف بفهمد و كار انجام دهد؛ چرا كه درسيستم‌هاي‌عامل تا نسخه 3/4 نيز قابل استفاده است.



|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


عرضه بزرگترین تلویزیون سه بعدی LED توسط ال جی
 

شرکت ال.جی، بزرگترین تلویزیون سه‌بعدی فول LED را به بازار عرضه کرد.

، ال.جی یک تلویزیون سه‌بعدی ۷۲ اینچی فول LED به نام LZ9700 را به بازار عرضه کرد.

تلویزیون سه‌بعدی LZ9700 در ماه ژانویه در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرف‌کننده CES 2011 در لاس‌وگاس رونمایی شده بود.

این تلویزیون هوشمند است و دارای یک پورت یو.اس.بی ۲٫۰ است. از دیگر امکانات آن می‌توان به فن‌آوری میکرو پیکسل کنترل و قابلیت پخش فیلم‌های فول اچ.دی اشاره کرد.


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


Computex 2011: ترکیب دو تراشه در یک مادربرد، طرح مفهومی – Asus Danshui
 
Asus Danshui Bay

اسوس هر سال در نمایشگاه Computex با ارائه فناوری های نوین نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. یکی از طرح های مفهومی Asus در نمایشگاه Computex امسال، مادربرد Danshui است که قرار است دارای دو تراشه X58 با سوکت 1366و X79 با سوکت 2011 باشد. اگر از مشکلات فنی استفاده از دو تراشه با سوکت مختلف در یک مادربرد صرف نظر کنیم ایده بکار رفته در این مادربرد بسیار جذاب است. اگر این مادربرد در آینده ساخته شود شما می توانید کامپیوتر خود را آپگرید کنید بدون اینکه CPU و مادربرد قبلی خود را دور بیاندازید.

بقیه در ادامه ...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


لپ‌تاپی که با آب کار می‌کند!
در حالی که آلودگی هوا و گرمای زمین هر روز در حال افزایش هستند، نیاز به اختراع و استفاده از محصولاتی با مصرف انرژی کمتر و البته امکان حذف ذرات آلاینده و مضر هم بیشتر می‌شود.

در حالی که آلودگی هوا و گرمای زمین هر روز در حال افزایش هستند، نیاز به اختراع و استفاده از محصولاتی با مصرف انرژی کمتر و البته امکان حذف ذرات آلاینده و مضر هم بیشتر می‌شود.

لپ‌تاپ جدید PlantBook همان محصولی است که می‌تواند همه این امکانات را داشته باشد. این لپ‌تاپ مکانیسمی دارد که از مکانیسم جذب آب توسط درخت بامبو الهام گرفته است. این لپ‌تاپ که طراحی سازگار با محیط زیست دارد، با آب کار می‌کند و با حذف گازهای مضر برای محیط زیست و انسان‌ها، گاز اکسیژن را ساطع و منتشر می‌کند. این درست همان کاری است که هر گیاهی انجام می‌دهد.



انرژی برق مورد نیاز این لپ‌تاپ در هنگام قرار گرفتن در آب و از طریق الکترولیز بدست می‌آید.

نکته جالب توجه درباره این نوت بوک مجهز بودن آن به نمایشگری با دو روکش است که به راحتی می‌تواند در یک بطری یا ظرف آب خارجی هم قرار بگیرد. به این ترتیب لایه رویی انرژی خورشیدی را گرفته و ذخیره می‌کند و لایه زیری انرژی مورد نیازش را از الکترولیز در آب تامین می‌کند تا به این ترتیب تمام انرژی این لپ‌تاپ از عناصر طبیعی گرفته شده و در مقابل اکسیژن هم منتشر کند.

بقیه در ادامه مطلب ...........


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


انقلاب با پردازش 22 نانومتري
بررسي قابليت‌ها و تيك‌تاك انفجاري پردازنده‌هاي آيوي‌بريج اينتل
انقلاب با پردازش 22 نانومتري

شركت اينتل با پردازنده آيوي‌بريج (Ivy Bridge) خود و پيروي از استراتژي تيك‌تاك اينتل، تاكنون توانسته است به پيشرفت فوق‌العاده‌اي دست يابد. سري پردازنده‌هاي دسكتاپ فعلي سندي‌بريج (Sandy Bridge) نقطه‌عطفي در مسير پيش روي اينتل محسوب مي‌شود و حال نوبت به ارتقاي پردازنده‌هاي اينتل رسيده است.

معماري 22 نانومتري پردازنده‌هاي آيوي‌بريج، دليلي كافي است يا نه؟ با روند پيشرفت صحيح همه‌چيز، اين آب‌رفتن داي يا قطعه كوچك سيليكوني سازنده پردازنده (die) مي‌تواند با

 در اين ميان بايد ديد آيا تغيير چرخه توليد معماري فعلي 32 نانومتري پردازنده‌هاي سندي‌بريج به

بقیه در ادامه مطلب...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوري ديجيتال

نمايشگر سه‌بعدي سوني واقعي شد

عينك سه‌بعدي سوني كه با نام HMZ-T2 عرضه خواهد شد، روي چشم نصب مي‌شود و نمايشگر مجازي 150 اينچي را مقابل چشم قرار مي‌دهد. اين عينك همچنين قابليت پخش صداي 1/5 را هم دارد.


 

 

 

اتاق پك‌من

گويا قرار نيست خانم پك‌من دست از سر بازيخورها بردارد. نسخه جديد آن كه در موزه هنر و طراحي نيويورك عملياتي شده، ‌كاملا سه‌بعدي است و فرد را درون يك مكعب اين بازي قرار مي‌دهد.

 

 

 



اولين تلويزيون 4K جهان امسال عرضه مي‌شود

سوني در نظر دارد مدل Bravia KD-85x9005 خود را كه تلويزيوني 84 اينچي با قابليت نمايش وضوح تصوير 3840 در 2160 پيكسل (حدود چهار برابر تلويزيون‌هاي فول‌اچ‌دي فعلي) است بزودي عرضه كند. فيلم جديد جيمز باند نيز قرار است با فناوري‌اي عرضه شود با عينك‌هاي سه‌بعدي كه از اين تلويزيون قابل نمايش است.

 

 

 

 


تصاوير جديد از آيفون5

حدود يك هفته ديگر به معرفي آيفون5 باقي مانده است و تصاوير جديد منتشره نشان مي‌دهد اين مدل از آيفون قرار است چه شكلي باشد. از بين شايعاتي كه تاكنون منتشر شده،‌ آيفون5 با نمايشگري بزرگ‌تر، از همه به حقيقت نزديك‌تر است.

 

 

 

 

باتري كابلي

گجت‌ها به دو عامل مشترك نياز اساسي دارند:‌ باتري و كابل. آزمايشگاه‌هاي ال‌جي موفق به توليد باتري كابلي يا برعكس شده‌اند كه هم مي‌تواند نقش كابل را بازي كند و هم به عنوان باتري، ‌گوشي را تغذيه كند.

 

 

 

سامسونگ، آتش​بس اعلام نكرده است

با نزديك‌شدن زمان عرضه ويندوز 8، توليدكنندگان PC به‌دنبال تجهيز اولترابوك‌ها به فناوري لمسي هستند و حالا نوبت سامسونگ است كه با عرضه رزولوشن‌هاي 2560 در 1440، به جنگ مك‌بوك‌هاي رتيناي اپل برود.

 

 

 

 

كيبورد هوشمند با صفحه نمايش

در مجموع دو نوع اپراتور رايانه داريم؛ دسته اول كساني هستند كه هنگام تايپ به صفحه نمايش نگاه مي‌كنند و دسته دوم هنگام تايپ، كيبورد خود را مي‌بينند. معمولا براي دسته دوم اتفاقات جالبي پيش مي‌آيد و مثلا بعد از سر بلندكردن متوجه مي‌شوند كه در جاي اشتباهي تايپ كرده‌اند يا غلط‌هاي تايپي زيادي دارند. اين كيبورد كه روي خودش يك صفحه نمايش دارد، براي دسته دوم طراحي شده است تا دچار اشتباه تايپي نشوند.


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوری دیجیتال 2
 

توپ دوربين‌دار

شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات رايانه‌اي، امروزه همه چيز را به سنسور و دوربين ديجيتال مجهز كرده‌اند، اما تجهيز توپ به دوربين، ديگر چيز جديدي در زاويه دوربين است. اين دوربين ديجيتال كه درون يك توپ قرار گرفته است، مي‌تواند هنگام پرت شدن در آسمان به فيلمبرداري بپردازد و تصاوير نويني خلق كند.

 

 

 

 

توربين USB

اين دستگاه ساده و كوچك، يك اهرم دارد كه با چرخاندن آن، مي‌توان يو‌اس‌بي را شارژ كرد. به اين ترتيب، حتي در دشوارترين شرايط هم مي‌توان گجت‌ها را از خطر مرگ نجات داد!‌ اين شارژر 1000 ميلي‌آمپر بر ساعتي، 59 دلار قيمت‌گذاري شده است.

 

 

 

 

 

روغن در خدمت رايانه

كمي قبل، اكس‌باكس و حالا اينتل در تلاشند رايانه را در روغن فرو ببرند. اينتل بخشي از سرورهاي خود را در جعبه‌هاي پر از روغن قرار داده است تا از اين روغن براي خنك كردن سيستم‌ها استفاده كند.

 

 

 

 

 

 

موسيقي براي گيمرها

دستگاه پيانوكد، شباهت زيادي به بازي‌هاي Arcade قديمي دارد؛ اما در حقيقت يك سينتي‌سايزر است كه مي‌تواند صدا توليد كند.

 

 

 

 

 

 

Archos در تلاش براي رقابت با ويتا

بازي‌هاي اندرويدي هنوز به وسعت بازي‌هاي iOS نرسيده‌اند، اما حضور پي‌اس‌ويتا در اين عرصه باعث شده است شركت‌هاي ديگري همچون Archos نيز به فكر توليد گوشي‌هاي مخصوص بازي بيفتند. اين گوشي كه صفحه‌اي 7 اينچي دارد، رقيب بزرگي براي پي‌اس‌ويتا محسوب مي‌شود.

 

 

 

 

دوربين هوشمند گلكسي

در راستاي هوشمندسازي همه‌چيز، سامسونگ در تلاش است با معرفي دوربين گلكسي كه از سيستم عامل اندرويد استفاده مي‌كند، وارد بازار دوربين‌هاي ديجيتال شود. اين دوربين كه نمايشگري 4.8 اينچي دارد، از لنزهاي مختلف پشتيباني مي‌كند و وضوح عكس آن 16 مگاپيكسل است.

 

 

 

 

تلفن تبلت جديد سامسونگ، بزرگ‌تر شد

گلكسي نوت2، گوشي جديد سامسونگ معرفي شد. اين گوشي كه 3/0 اينچ از نسل قبلي خود بزرگ‌تر است، رزولوشني 1280 در 720 دارد و اندكي از نسل قبلي خود سنگين‌تر است.

 

 

 

 

 

 

 

اسپكتومتر در گوشي‌هاي تلفن همراه

در فيلم علمي‌ ـ تخيلي استارترك، دستگاهي به كار مي‌بردند كه ماهيت اشيا را بررسي مي‌كرد. اين دستگاه اسپكتومتر نام دارد كه بااستفاده از بازتاب نور اشيا، آنها را مي‌سنجد. هر ماده‌اي، طيف نوري خاصي دارد و به ‌اين طريق مي‌توان آن جسم را شناسايي كرد. بايد منتظر استفاده‌هاي پيچيده‌ و جالب‌تر اين سنسور در گوشي‌هاي تلفن همراه باشيم.

 

 

 

کلیک کنید...!!!

چرا كاغذ و تونر را هدر مي‌دهيد؟

|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوری دیجیتال 3
۱۰ قابليت جديد در آيفون 5
كمپاني اپل با پرده‌برداري از روي آخرين طرح خود يعني آيفون 5 تمامي كاربران موبايل را به‌وجد آورده، چرا كه اين موبايل فوق پيشرفته داراي يكسري قابليت‌هاي جديد و متفاوت‌تري در مقايسه با ديگر گوشي‌هاي موجود در بازار است. در اينجا به بررسي تفاوت‌هاي اين گوشي با گوشي‌هاي پيشين مي‌پردازيم و اين مقاله مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد از اين قابليت‌هاي جديد سر در آوريد!  بقیه در ادامه مطلب...
كنترل آسان مغازه، منزل، پاركينگ
استفاده از دوربين‌هاي مداربسته و برنامه‌ريزي آنها براي انجام كارهاي خاص همچون شروع فيلمبرداري هنگام تشخيص حركت، اعلام هشدار صوتي، ارسال ايميل و... بظاهر امري دشوار و نيازمند تخصص است؛ اما وقتي از نرم‌افزار Security Monitor استفاده كنيد متوجه مي‌شويد كه اين كار براي كاربران مبتدي نيز بسيار آسان است.    بقیه در ادامه مطلب...
 
فناوري ديجيتال

هارددیسک واقعا جیبی

هارددیسک‌های پرتابل امروزی آنقدرها هم که رویشان نوشته می‌شود، جیبی نیستند. وزن سنگین، ضخامت زیاد و احتمال خرابی از جمله عواملی است که آدم دوست ندارد هارد چندصدهزارتومانی‌اش، با داده‌هایی که بیشتر از این حرف‌ها می‌ارزد، در جیب بگذارد و ریسکش را به‌جان بخرد. ADATA با‌عرضه مدل جدیدی به‌نام HE720 در نظر دارد این اعتماد را در حس مشتری ایجاد کند. هارددیسکی قابل حمل که کمتر از ۹میلی‌متر ضخامت دارد و سطح آن نیز ضدخش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خداحافظی با اسناد تقلبی

کدهای QR امروزه همه جا به‌کار می‌رود و با اسکن آنها می‌توان اطلاعات جدیدی به دست آورد. حالا کدهای QR پنهانی تهیه شده‌ است که می‌توانند اطلاعاتی تا صد برابر پیچیده‌تر از بارکدها درون خود ذخیره کند. کدهای نادیدنی QR از نانوذراتی تشکیل شده است که با جوهر فلورسنت آبی و سبز ترسیم می‌شود. این نانوذرات‌ها می‌تواند فوتون‌های نور را جذب کند و همانند کدهای QR عادی اسکن شود. از این رو از این کدها می‌توان در اسکناس‌ها و اسناد استفاده کرد و مانع جعل این اسناد شد.

 

 

 

 

 

 

کتک‌زدن هم وارد دستورات شد

مایکروسافت در گوشی‌های خود اختراعی جدید به ثبت رسانده است که با ضربه‌زدن به گوشی، می‌توان دستورهايی را به آن وارد کرد. دیگر نگران لحظاتی نخواهید بود که برای خاموش‌کردن گوشی، آن را از جيب خود خارج كنيد. کافی است به آن ضربه بزنید تا ساکت شود.

 

 

 

 

 

 

 

همسفري قابل اعتماد

امروزه بلندگوهای پرتابل زیادی تولید شده‌ است، اما بهترین‌شان هم در رديف «نه خیلی خوب و نه خیلی بد» جا می‌گیرند. اما تگو سرا، بلندگوی جدیدی است که با ظاهری کاملا ساده و طراحی مدرن، صدای خوبی هم تولید می‌کند و می‌تواند به‌عنوان یک بلندگوی قابل اعتماد در سفر همراه شما باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واقعیت افزوده قابل دسترس

این کیس جالب که برای آیفون طراحی شده است، می‌تواند به یک بازی واقعیت افزوده تبدیل شود که می‌توان هر محیطی را به محیط بازی تیراندازی اول شخص تبدیل کرد! به‌شرط آن‌که دوستانتان هم چنین جلدی را برای آیفونشان انتخاب کرده باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگران از دست‌رفتن داده‌ها نباشید

دو فاکتوری که با یکدیگر رابطه عکس دارند، یعنی امنیت و قابل‌دسترس بودن، از مواردی است که هنگام خرید مدیای ذخیره‌سازی‌ بايد به آن توجه داشت. کسانی که خیلی نگران داده‌هایشان هستند و می‌خواهند پیش خودشان آنها را نگه‌ دارند، بهتر است جعبه سیاه N2 را تهیه کنند که علاوه بر این‌که یک باکس RAID است، در مقابل آتش، غرق‌شدن، دزدیدن و... مقاوم است!

 

 

 

 

 

 

 

حرف‌هاي کارت‌ها‌ هم شنيدني است

کاربرد فناوری‌ NFC روزبه‌روز بیشتر می‌شود و كارايي‌هاي جدیدی را می‌توان در آن دید. در میان این کاربردها، می‌توان به قراردادن آنتن‌های NFC درون کارت‌های ویزیت اشاره کرد که قرار داشتن آنها کنار گوشی‌های اندرویدی، می‌تواند دارنده گوشی را به سایت، رزومه و نمونه‌ کارهای دارنده کارت هدایت کند.

 

 

 

 

 

 

 

سامسونگ، حافظه‌ها را ارتقا مي‌بخشد

سامسونگ سری حافظه‌های SSD830 خود را ارتقا بخشیده و دو نسخه جدید ۵۱۲گیگابایتی ۸۴۰ و Pro840 عرضه خواهد کرد. مدل‌های جدید این گوشی سرعت نوشتن رندوم روی حافظه را دوبرابر کرده و تا ۹۰هزار IOPS رسانده‌‌اند. علاوه بر اين كه مصرف برق این دیسک‌ها کمتر شده، با قیمت مناسبی نيز عرضه خواهند شد.


 

|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


همه‌جا صفحه لمسی است

با همه‌گیر‌شدن صفحه‌های لمسی در تلفن‌ها و تبلت‌ها، شیوه کار با گجت‌های دیجیتال کاملا تغییر کرده است. اما چه بهتر می‌شد به‌جای ارتباط مستقیم با دستگاه‌ها، کارهایی را از راه دور انجام داد. انگشت جادویی که توسط تیمی متشکل از محققان دانشگاه Alberta، دانشگاه تورنتو و Autodesk اختراع شده است، دوربین میکرو و حسگر حرکتی دارد که می‌تواند هر وسیله‌ای، کاغذ، میز و حتی پوست دست را به‌عنوان صفحه لمسی شناسایی کرده و دستورها را متوجه شود.

 

 

 

 

 

سونی جای نینتندو را تنگ کرد

سونی با به‌ثبت‌رساندن اختراع جدیدی نشان داد که دسته‌های Move این شرکت در آینده‌ای نزدیک قادر است با توجه به شرایط بازی،‌ گرم یا سرد شود. این فناوري که احتمالا در دسته‌های Dual Shock نیز به‌کار خواهد رفت، واکنش بدن را در شرایط مختلف به همراه خواهد داشت که در جذابیت بازی‌ها نقش بسزایی دارد. علاوه بر اینها، این دسته‌ها می‌توانند برای کسانی که کف دستشان خیلی عرق می‌کند کاربردی‌تر از دستمال باشد.

 

 

بیدار شو رفیق

WakeMate نام مچ‌بندی است که هنگام خواب می‌تواند شما را به دنیای فناوری وصل کند! این مچ‌بند علاوه بر مدیریت چرخه خواب فرد از طریق تحلیل‌ها و پیشنهادهای صحیح پزشکی، می‌تواند با تکان‌دادن مچ دست در ساعتی خاص فرد را بیدار کند.

 

 

 

 

 

 

 

خطاطی به خط تولید می‌رود

خطاطی هنری است که به سال‌ها تمرین و تجربه نیاز دارد تا بتوان کسی را استاد خطاطی نامید، اما رباتي درست شده که می‌تواند با مطالعه آثار یک هنرمند، حرکات دست او را از جمله جهت، فشار، میزان جوهر و ... شبیه‌سازی کند و تصاویر جدیدی خلق کند. این ربات را محققان دانشگاه Keio در توکیو خلق کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

به آسمان نگاه نکن

تصویری که می‌بینید از یک ربات عکاس گرفته شده است. این ربات به‌طور دائم آسمان را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورتی که ابرها به شکلی شبیه آنچه روی زمین است درآمده باشد، سریعا از آنها عکس بگیرد.

 

 

 

 

برادر کینکت هم می‌آید

طی یکی دو سال اخیر، به هر همایش و نمایشگاه فناوری که بروی، باخبر می‌شوی که قرار است فناوری بزرگ بعدی که همه‌گیر می‌شود، تشخیص حرکت و رفتار باشد. جدا از کینکت مایکروسافت که خوب خودش را معرفی کرد، Leap و Edge3‌ بودند که قابلیت‌های بیشتری از رقیب مایکروسافتی خود داشتند و حالا مایکروسافت با طراحی سیستمی قابل پوشیدن، کلا گجت‌ها را فراموش کرده است. نام این دستگاه که دیجیتز نام دارد، مثل مچ‌بند روی دست بسته می‌شود و حرکات انگشت را کاملا بررسی می‌کند. دستورهاي ارسال شده از طریق انگشت توسط سیستم درک شده و به دستگاه منتقل خواهد شد.

 

بازدهی و مصرف کم، قابلیت‌های وی‌یو

گنیو تاکدا، یکی از مدیران نینتندو در کنفرانسی مطبوعاتی که به معرفی کنسول جدید نینتندو می‌پرداخت، اعلام کرد این کنسول از نظر سخت‌افزاری بسیار پیشرفته بوده و از طرف دیگر مصرف برق بسیار پایینی دارد. طراحی مینی‌مال این کنسول یکی دیگر از ویژگی‌های آن است، هنوز مشخصات دیگری از این کنسول اعلام نشده است.

 

 

تصاویر فضایی سه‌بعدی می‌شود

فضا وسيع است و عمیق؛ اما تصاویری که از طریق تلسکوپ‌ها گرفته می‌شود، بسختی این وسعت را نشان مي‌دهد. به‌کمک تکنیک جدیدی که عکاس نجومی فنلانی متساواینو انجام داده است، می‌توان تصاویر مختلف گرفته‌شده از یک زاویه را کنار هم گذاشت و با کمک پردازش مجازی، تصویری کاملا سه‌بعدی از آن به دست آورد.






ررسي چند وسيله جانبي PC با طراحي عجيب و زيبا   در ادامه مطلب ...

شارژر‌هاي لمسي   در ادامه مطلب ...


|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


فناوري ديجيتال4
فناوري ديجيتال

لامپ‌هاي هوشمند بي‌سيم

هر چند هنوز بخش كوچكي از خانه‌ها، به ‌اصطلاح هوشمند شده ‌است اما وجود چنين لامپ‌هايي مي‌تواند به گسترش خانه‌هاي هوشمند كم‌مصرف كمك كند. اين لامپ‌ها كه از طريق WiFi‌قابل كنترل است، با كمك نرم‌افزارهاي موبايل يا تبلت از راه دور و از طريق اينترنت نيز قابل كنترل است.

 

 

 

 

 

 

دوربين ديجيتال در خدمت حافظه

اين دوربين اصلا شباهتي به دوربين‌هاي معمولي ندارد. هيچ دكمه‌اي روي آن كار گذاشته نشده، اما در عوض وقتي از گيره‌اش استفاده شود تا به جايي وصل شود، مدام عكس مي‌گيرد و يك حافظه فوتوگرافيك قابل جستجو تشكيل مي‌دهد.

 

 

 

 

جبر در واي‌فاي به كار آمد

كساني كه در مدرسه از جبر و معادلات فرار مي‌كردند، احتمالا بسرعت به‌دنبال يادگيري فرمول‌هايش خواهند رفت. محققان دانشگاه MIT، پورتو، هاروارد، كلتك و مونيخ توانسته‌اند با كمك جبر از بسته‌هاي عمده بكاهند و امكان سريع‌تر كردن ارتباطات واي‌فاي فعلي تا 20 برابر را به‌وجود بياورند.

 

 

 

آيپد از سرفيس عقب نمي‌افتد

كيبورد ميني 7 اينچي Zaggkeys‌كه براي آيپدهاي ميني جديد توليد شده، آنقدر نازك است كه مي‌تواند واقعا با كيس‌هاي كيبوردي تبلت‌هاي سرفيس مايكروسافت (كه بابت آنها خيلي به خودش مي‌باليد) رقابت كند. اين كيبوردها هم از طريق پورت USB‌و هم از طريق بلوتوث مي‌تواند به آيپد متصل شود.

 

 

 

 

كنترل موسيقي را دردست بگيريد

اين دستگاه كه عملكردي مشابه مكعب روبيك دارد، مي‌تواند بي‌نهايت حالت مختلف از ميكس و تغيير صداي آهنگ توليد كند. اين دستگاه كم و بيش علمي ـ ‌تخيلي براي كساني كه به علم صدا علاقه دارند، بسيار مفيد است.

 

 

 

 

 

 

 

دسته‌اي براي اندرويد

بازي كردن در فضاي گوشي‌هاي هوشمند سخت است. صفحه‌كوچك و دست‌هاي بزرگ كه بخشي از آن را مي‌پوشاند، ترمزي براي گسترش صنعت گيمينگ در اين دستگاه‌ها شده‌اند. دسته MOGA، كه به يك پايه گوشي شباهت دارد، مي‌تواند بدون گرفتن ديد، قابليت‌هاي يك دسته كنسول همه فن حريف را به گوشي‌هاي موبايل اندرويدي بياورد.

 

 

 

 

ريزر، زامبي‌اش را توليد كرد

ريزر توليدكننده بزرگ تجهيزات گيمينگ، جديدترين محصول خود را كه يك كيبورد همه كاره است، معرفي كرد. صفحه نمايش لمسي 7 اينچي، كليدهاي ماكرو، پولينگ هزار هرتزي براي تشخيص فوق‌سريع كليدها، از قابليت‌هاي اين كيبورد است. هر چند گيمرهاي حرفه‌اي از اين كه كليدهاي اين كيبورد مكانيكال نيست، نااميد خواهند شد.

 

 

 

نازك‌ترين ديسك سخت دنيا متولد شد

شركت Lacie هفته گذشته از هارددرايو 500 گيگابايتي خود رونمايي كرد. اين هارد درايو تنها شش ميلي‌متر كمتر از مك‌بوك اير، ضخامت دارد و با قيمت 99 دلار عرضه مي‌شود.



|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


تراشه 48هسته‌اي اينتل در گوشي‌ها
 
فناوري روز ديجيتال5

تراشه 48هسته‌اي اينتل  در گوشي‌ها

تراشه‌هاي چهارهسته‌اي، امروزه به‌عنوان نقطه قوت يك تلفن همراه به‌شمار مي‌رود؛ اما اينتل در نظر دارد طي يك دهه، پردازنده‌هايي توليد كند كه بتواند تا 48 هسته فعال به‌صورت موازي داشته باشد. اين ميزان توان پردازشي بسيار قوي است و احتمالا شكل و ساختار نرم‌افزارهاي به‌كار رفته در تلفن همراه را ‌به كل تغيير خواهد داد. هر چند ده سال آن هم در مقياس تكنولوژي، براي خودش يك عمر به‌شمار مي‌رود.

 

 

 

سلول‌هاي خورشيدي ارزان شد

يكي از دلايلي كه باعث شده سلول‌هاي خورشيدي روي ساختمان هرخانه وجود نداشته باشد، قيمت آن است. از آنجا كه اين سلول‌ها از عناصر نادري چون اينديوم توليد مي‌شود، استفاده گسترده از آنها ممكن نيست. محققان دانشگاه استانفورد موفق به توليد سلول‌هاي خورشيدي‌ از جنس كربن شده‌اند و همين مي‌تواند عامل گسترش استفاده اين سلول‌ها باشد. هر چند هنوز ميزان بازدهي سلول‌هاي خورشيدي كربني، كمتر از يك درصد است و نياز به كار بيشتري دارد.

 

 

بلندگوي مناسب تلويزيون

نمايشگرهاي تلويزيوني آنقدر نازك و ظريف شده‌است كه ديگر نمي‌توان انتظار داشت صدايي درست و حسابي از آنها دربيايد. از طرف ديگر، بلندگوهاي فعلي سينماهاي خانگي نيز دست و پا گير است و مشكل سيم و پايه دارد. بنابراين گزينه مناسب مي‌تواند مجموعه درستي از بلندگوها باشد كه نه فضاي زيادي مي‌گيرد و نه كيفيت بدي دارد. MT2 ‌يكي از همين بلندگوهاست كه مي‌تواند زير پايه تلويزيون قرار بگيرد و توانايي تحمل وزن را هم دارد.

 

 

 

مدارهاي منعطف در راه است

حتي در سريال علمي ـ ‌تخيلي پيشتازان فضا هم كسي فكرش را نمي‌كرد قطعات الكترونيك مي‌تواند هم منعطف باشد و هم شفاف! محققان دانشگاه Rice روشي براي توليد اين نوع مدارها كشف كرده‌اند كه در آن از نانوتيوب‌هاي كربني با كيفيت بالا و 90 درصد شفافيت استفاده مي‌شود. مدارهاي توليدشده با اين روش هم مواد اندكي مي‌برد، هم شفاف است و هم منعطف.

 

 

خودكار مطمئن

با آن كه صفحه‌هاي لمسي و فناوري تبديل متن به صدا و برعكس، هر روز در حال گسترش است و مرگ مداد و خودكار را رقم ‌زده، اما فعلا نوشتن حرف اول را مي‌زند. اين خودكار هوشمند براي آن كه كوچك‌ترين يادداشت‌هايمان نيز گم نشود، از طريق Wi-FI تمام نوشته‌ها را به‌صورت آنلاين پشتيبان مي‌گيرد. اين نوشته‌ها بعدا از طريق Evernote قابل دسترسي و استفاده است.

 

 

 

 

ترك اعتياد با نور

بخش عمده‌اي از شيوه كاركرد داخلي مغز هنوز به‌صورت يك راز باقي مانده؛ اما محققان MIT به روش جديدي در كنترل عادت‌هاي فردي دست يافته‌اند. اين فناوري كه Optogenic نام دارد از پروتئين‌هاي حساس‌ به ‌نور مغز براي ورود اطلاعات استفاده مي‌كند و دانشمندان موفق به از كار انداختن نورون‌هايي شده‌اند كه بخش اعتياد را كنترل مي‌كند.

 

 

 

 

 

 

گام شمار نايك

هر چند گام‌شمارهاي زيادي توليد شده ‌است، اما اين مچ‌بند نايك را بايد يك استثنا به‌شمار آورد. اين مچ‌بند ساده از 20 لامپ LED‌تشكيل شده است و نشان مي‌دهد امروز چقدر ورزش كرده‌ايد و چقدر مانده تا به هدف پياده‌روي روزانه خود برسيد.

 

 

 

گوگل در آيتونز به جنگ اپل مي‌رود

وقتي اپل تصميم گرفت بابت مشكلات نرم‌افزار نقشه‌اش در آيفون5 از كاربران معذرت‌خواهي كند، بهترين فرصت براي عرضه نرم‌افزار جستجوي صوتي‌ گوگل در آيتونز فرا رسيد. گوگل كه با اين كار يك جورهايي سرويس Siri را هم نشانه رفته، معتقد است اين نرم‌افزار بهتر از Siri‌مي‌تواند حرف بفهمد و كار انجام دهد؛ چرا كه درسيستم‌هاي‌عامل تا نسخه 3/4 نيز قابل استفاده است.



|

نوشته شده در 20 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نمونه سؤالات عربي پايه اول
  

۱-گزينه صحيح هرسؤات راانتخاب كنيد.

ما                 هل                             هو                          مَن

ب)كدام يك ازجملات ذيل ذيل درست است ؟

هيَ طالبُ         ذلك طيبةُ                هوزارعُ                 تلك جنديُ

ج)براي پاسخ((ذلك معلمُ))كدام سؤال مناسب است؟

من هي             من هذهِ               من تلك                من هو

د)كدام يك ازجملات ذيل غلط است؟

هي طالبُ          من معلمُ؟              هذاجندي             تلك حمامه

س)كدام گروه ازكلمات ذيل باحروف قمري آغازشده است؟

موعظه-عمود -رجل          طيبُ-نحلةُ-جدار             قمرُ-واسعُ-فاكهة

ص)براي پاسخ((لا.ذلك.جبلُ)كدام سؤال مناسب است؟

هل ذلك بحرُ       ماذلك؟            من ذلك؟             هل ذلك جبلُ؟

ه)جمله ي(....ذلك؟هذابابُ)باكدام كلمه كامل مي شود؟

منْ       هلْ              ما           هي

ي)جملهي((هل تلك.......؟  لاتلك سياره))باكدام كلمه كامل مي شود؟

نافذةُ           عمودُ            سيارةُ               نهرُ

۲-معني لغات فارسي رابه عربي ولغات عربي رابه فارسي بنويسيد.

كشاورز          گل          شهر             شارعُ              محفظةُ                 الاسدُ

۳-براي تصوير داده شده دونوع سؤال بسازيد وسپس به آنها پاسخ دهيد. (شكل مورد نظرستاره مي باشد.*)

۱)..........................؟       .................................

 ۲).........................؟       ................................

 ۴-باتوجه به معني آيات ازكلمه پرسشي(هل).(من)استفاده كنيد.

۱-.....يتبعُ الرسول:(چه كسي ازپيامبران پيروي مي كند)

۲-....جزاءُ الاحسان الا الاحسان؟(آياپاداش نيكي جزنيكي است؟

۵-جمله فارسي:‌((من بزرگ هستم وشكي نيست))    (........................................)

۶-غلط هاي مشخصش شده راتصحيح كنيد.

الف(ما هي؟ هو  إمراه                             ب(ماذلك؟ تلك  القمر 

۷-جمله صحيح رابا((ص))وجمله غلط رابا((غ))مشخص كنيد.

هذاباب(....)       تلك إمرأه(...)          هذهِ كتاب(....)

۸-جملات داده شده رابه فارسي روان ترجمه كنيد.

الف)نعمْ. هذه بركةصغيرةُ:     ......................................................

ب)هل في الحديقة شجرةِ:    .....................................................

ج)الأفضلُ صاحب الصفات الحسنة: .................................................

د)ذلك الطعامُ علي المائدة: ....................................................

 


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


عربی پایه اول راهنمایی
 

                   نمونه سؤالات عربي اول

۱- معني درست كلمات رابا علامت(ضربدر)مشخص كنيد.

((كوه )):

صخرة  =          جبل=       نهر=            بركة =

۲-((تسأل)) :

مي پرسد =            سؤال كرد =             مي پرسيد =                پرسيدند = 

۳-((خيابان )) :

إناء =            عمود =                   شجرة =                     شار ع =

۴-(( عنب)) :

سيب =            انار =             انگور =               گوشت =           

۶-جملات عربي را به فارسي ترجمه كنيد.

الف)هل علي المائدة  طعام؟ :..........................

                                                                                   ب)الطالب و والده  في الحد يقة:............. ج)النحلة:لا:،هذه نافذة: ...............................

۷-عبارتهاي قرآني ذيل رابا اسم اشاره مناسب (دو ر) كامل كنيد .

الف)...........الجنة.                        ب)............وعد.

ج)..............خير.

۸-در مقابل جمله صحيح (ص)ودرمقابل جمله غلط(غ)بگذاريد.

الف)هذه سفينة(....)                    ب)ذلك صخرة(....)

ج)تلك بيت(....)                            د)هذاثوب(....)

۹-باتوجه به معني هر آيه،كلمات جا افتاده رابنويسيد.

الف)يخرج منهما ال......... والمرجان.

ازآن دو(دريا)مرواريدومرجان خارج مي شود .

ب).......نعمة. آن نعمتي است.

ج)قالت....ادخلوامساكنكم.

مورچه اي گفت اي مورچگان به خانه هاي خود داخل شويد .

د)....عالم الغيب.آن خداوندبرجهان غيب آگاه است.

۱۰-غلط هاي جمله ذيل رامشخص وصحيح آن را بنويسيد.

الف) هل هذه  ؟ :  تلك بقرة. 

 

 


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


 

                   بسْمِ ِاللهِ ا لَرّحْمنِ ا لَرّحيم                                                                                   

                (كريم ازإطعام کردن،لذت می برد ولی لئیم از طعام )

            " إشاره به برخي ازمستحبا ت ميهما ني "

1. ميهمان كردن مؤمنا ن ، مستحب ا ست 0

2. مستحب ا ست ميزبا ن غذاي خوب براي ميهما ن، بياورد0

3. مكروه است ميزبان بيش ا زتوان خود، چيزي تهيه كند وخود را به زحمت بيندازد0

4. ميزبان نبايدغذاي تهيه شده را، كم بشمارد وبراي ناچيزبودن غذا،عذرخواهي كند0

5. كراهت دارد، ميهمان پذ يرا يي ميزبا ن را، كم بشمارد0

6. مستحب است ميزبان بدون خجا لت ،غذا بخورد تا سير شود 0

7. بر ميزبان مستحب ا ست ،هنگا م آمد ن ميهما ن به او كمك كند ولي در هنگام رفتن

ياريش نكنيد مگرا ينكه به كمك نيا ز دا شته باشد 0

8.مكروه ا ست كه ميزبا ن  فقط ا ز ثروتمندان ، دعوت كند0

9. تا دو شب مستحب است ا ز ميهما ن، خوب پذيرايي شود ودرشبهاي بعد ما نند اهل خانه، پذيرا يي شود 0

10. درصورتي كه ميهمان منتظر مي شود، مي توان نماز ا ول وقت را را تأخير انداخت وغذا آورد0  

11. بد ون دعوت، نبايد ميهمان يا كسي ديگر( مثلا فرزندان را) به ميهما ني ُبرد0

12.ميزبان نبايد قبل از دست كشيد ن ميهما ن، چيزي را از سرسفره، بردارد0

13.ميزبان نبايد ازغذا هاي سر سفره چيزي را بردارد، مگر صا حب خانه اصرار نمايد.

14.ميزبان براي آ ورد ن غذا، بايد عجله نمايد0

15.پذيرش دعوت مسلمانا ن براي ميهما ني ، مستحب ا ست 0

16. شا يسته ا ست ميهما ن، با رضا يت كا مل ، ميهما ني را ترك كند0      

 


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نمونه سؤالات درس پيام آسماني سوم راهنمايي
                                                                   نمونه سؤالات پيام سوم   

 کدام آیه شریفه ازمومنان می خواهداشتبا هات همدیگر راببخشند؟-1

الف)«عَسی اَن تَکرَهوا شَیئًاوَهُوَخَیرٌلَکُم» ب)«لاتَهِنُوا وَلاتَحزَنواوأنتُم ألاَعلَونَ إن کُنتُم مُومِنینَ»

ج)«وَقالَ رَبُّکُم اُدعونی أستَجِب لَکُم» د)«وَلیَعفواوَلیَصفَحوا اَلا تُحِّبونَ اَن یَغفِرَاللّهُ لَکُم»

2- (غفّار) به چه معنا ست؟

الف)پرده پوش گناهان ب) بسیارمهربان ج) بسیار آمرزنده د)بسیاربخشنده

3- باتوجه به سخن پیامبر(ص)چگونه می توان عزیز وسرافراز شد؟

الف)باتوبه کردن ب) گذشت ازدیگران ج) بادعاکردن د)فروخوردن خشم

4- درچه صورتی انسان خودش را از بخشندگی وعفوخداوندمحروم می سازد؟

الف)تنبیه وانتقام خطاکار ب) دعانکردن برای خطاکار ج) نپذیرفتن عذرخطاکار د)کنترل نکردن خشم

5- باتوجه به آیه«وَلیَعفواوَلیَصفَحوا اَلا تُحِّبونَ اَن یَغفِرَاللّهُ لَکُم»چراگذشت کاری پسندیده است؟

الف)موجب رحمت خدامی شود ب) باعث آمرزش ازطرف خداوند می شود

ج) باعث خشنودی خدامی شود د)باعث ارزشمندی انسان می شود

6- خداوند بخشایشگرتنهاخطاهای کوچک انسان رامی بخشد. ص           غ

7- همواره نبایدازگناهان دیگران گذشت نمود.                            ص           غ

8-کسی که با انتقام وتنبیه خودش راآرام می کند،تنها به ......................عمل می کند.

9- عفو وگذ شت ازخطای دیگران موجب......................... می شود.

10- کسی که باخشم وانتقام ازخطای دیگران نمی گذرد،از ................ محروم می شود.

درس دوم:

1- نتیجه مقایسه کردن خود مان با دیگران چیست؟

الف)نادیده گرفتن آروزها ی خود ب) نادیده گرفتن توانائی های خود

ج) فکرکردن درداشته های دیگران د)گزینه ب وج

2- کوره های آتشین زندگی انسان کدام است؟

الف)محرومیت ونداشتن ثروت ب) مشکلات زندگی

ج) نرسیدن به آرزوها د)دست یافتن به آرزوها

3- آیه شریفه« لایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفساً إلاوُسعَها» باکدام ضرب المثل فارسی مطابقت دارد؟

الف)نابرده رنج گنج میسرنمی شود ب) پایَتْ راازگلیمت درازترنکن

ج) هرکه با مش بیش برفش بیشتر د)هرچه نصیب است همان می دهند

4- منظورازآیه شریفه« لایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفساً إلاوُسعَها » چیست؟

الف)خداوند به کسی تکلیف نمی دهد ب) تکالیف همه ی انسان ها یکسان است

ج) خداوندبیش ازتوانائی ها ی انسان به اوتکلیف می دهد د)انتظارخداوندازانسان ها یکسان نیست

5- پیامبر(ص)مردم رابه چه چیزی تشبیه کرده اند؟

الف) کوره های آتشین ب)    قهرمانان زندگی ج)  صنعتگران ماهر د)معادن طلا ونقره

6- خداوند بیش ازتوانائی های هرکس به اوتکلیف می دهد. ص                غ

7- انتظارخداوند ازانسان هایکسان نیست.                                ص                                                                                     غ

8- وظیفه هرفرد نزدخداوند،متناسب با.................... است که دراختیار دارد.

9- انسان وقتی خودش رابادیگران مقایسه می کند ،درواقع ............... رانادیده می گیرد.

درس ســــــــــوم:

1- کدام مورد جزءتغییروتحولات روحی وشخصیتی پس ازبلوغ نیست؟

الف)پرسشگری ب) رشد هورمون ها ج) استقلال طلبی د)بروزانحرافات فکری واخلاقی

2- زمان بنیانگذاری عقاید واصول دینی انسان، چه هنگا می است؟

الف)دوران کودکی ب) دوران جوانی ج) دوران بلوغ د)زمان مشخصی ندارد

3- باتوجه به سخن حضرت علی(ع)درکارها ابتدا باید باچه کسانی مشورت کرد؟

الف)    جوانان ب)    سالخوردگان ج)    دانشمند ان وعالمان دین د) حاکمان وبزرگان فا ميل

4- سن بلوغ برای پسران ازچه زمانی، شروع می شود؟

الف)  9سالگی ب)  12سالگی ج)  15سالگی د)  18سالگی

5- چراحضرت علی(ع) می فرمایند :(درکارها ابتداءباجوانان ، مشورت کنید)؟زیرا....

الف)باتجربه هستند ب) ناراحت نشوند

ج) آینده نگرهستند وبهترین راانتخاب می کنند د)باهوش تر هستند

6- آینده نگری وتلاش برای یافتن دوستان منا سب نتیجه چیست؟

الف)رشدفرهنگی ب)رشدجسمی ج) رشداخلاقی د)رشدفکری

7- انجام تکالیف دینی درابتدابادشواری هایی همراه است.   ص          غ

8- حضرت علی(ع) می فرمایند : برای انجام کارها، اول موضوع رابا سالخوردگان به مشورت بگذارید.                                                 ص            غ

9- اگرمسائل وپرسش های دینی را باافراد ناآگاه درمیان بگذاریم، نتیجه ای جزء ................. نخواهد داشت.

10- آینده نگری وتلاش برای یافتن دوست خوب، نتیجه .................. انسان است.

11- بلوغ برای یک مسلمان سرآغازانجام.. ........... است.

12- وظایف دینی ما درحقیقت نشانه ی لطف ............به ما انسان ها ست.

13- سرآغازانجام تکالیف شرعی ................ است.

14- دوران بلوغ هنگامه ی بنیان گذاری .............انسان است.

درس چـــــهـــــارم:

-1 باتوجه به آیه ی «وأقیمُوا الصَّلاةَ وَآتوا الزَّکاةَ وَاَطیعُوا الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمونَ»راه بهره مندی ازرحمت إلهی چیست؟

الف)عمل صالح،نمازخواندن،دادن زکات ب)خواندن نماز،اطاعت ازپیامبر،عمل صالح

ج)اطاعت ازپیامبر،عمل صالح،دادن زکات د) نمازخواندن،دادن زکات، اطاعت ازپیامبر

2- پیمودن مسیرتحقیق ورسیدن به اجتهاد برای همه مردم امکان پذیراست. ص                           غ

3- قبل ازدوران بلوغ تکالیف ومسئولیت هایی ازطرف خدا برعهده ی انسان قرارمی گیرد. ص                   غ

4- هیچ کس نمی توانددرتمام رشته های علمی موردنیاز زندگی به تخصص دست یابد. ص                          غ

5- یکی ازراههای د ستیابی به وظایف ومسائل دینی تحصیل ............... است.

6- به کسانی که درعلوم دینی تخصص دارند ................ می گویند.

درس هـــفــتــم

    1-کدامیک جزء نام های روز قیامت نیست؟

الف)برزخ ب) یوم الحساب ج)روز معلوم د)یوم الفصل

2-کدام آیه شریفه به حسابرسی دقیق در روز قیامت اشاره دارد؟

الف)« مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها» ب) «لایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفساًإلاوُسعَها»

ج)« فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرَّایَرَه» د)«لاتَهِنُوا وَلاتَحزَنواوأنتُم ألاَعلَونَ إن کُنتُم مُومِنینَ»

 ۳- منظوراز((یُوم الفَصل) چیس؟ 

الف)روزجزاء ب)روزجدایی ج)روزبزرگ د) روزحسابرسی

 4-مهم ترین واصلی ترین عامل هدایت انسان چیست؟
الف)عمل نیک ب) ایمان ج)باقیات الصالحات د)گزینه الف وب
5-
5-کدام مورد جزء(باقیات الصالحات:نیکی های ماندگار)نیست؟
الف)کاشتن درخت ب)نمازشب خواندن ج)ساخت مسجد د)نوشتن کتب دینی
6-
6-کدام مورد جزء(باقیات الصالحات:نیکی های ماندگار) می باشد؟
الف)نیت ب)ساخت مدرسه ج) روزه گرفتن د) دعاکردن
7-
7-منظوراز((باقیاتُ الصالحاتت چسيت؟
الف)نیت پاک ب)قلب نیک و نورانی ج) نیکی ماندگار د)ایمان همیشگی
8-
8-آیه شریفه « فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیرًایَرَه » به کدام ویژگی روز قیامت اشاره دارد؟
الف) جدایی نیکوکاران ب)حسابرسی دقیق ج)جمع شدن همه مردم د)روز آشکارشدن حق
 
9- مهمترین و اولین عامل رستگاری انسان، عمل نیک است       ص                                      غ

یوم الحساب یعنی............... و یوم الفصل به معني......................... 10-

 ایمان وقتی می تواند انسان راخوشبخت کندکه با .............. همراه شود.11-

  12- نورایما ن اگرازقلب انسان فراتر رود در .....................ظاهر می شود
.
13- درقیامت پاداش یامجازات هرکسی متناسب با .................. خواهد بود.

14- به کارهای نیکی که پس مرگ نیز باقی می ماند ................. می گویند.
15- پرونده ی اعمال نیک انسان بجزنیکی های ماندگار پس از .......... بسته می شود
.
16-هیچ کارنیکی بدون ..................... سودمند نخواهد بود
.
17- درحقیقت عمل صالح نشانه ی ......................... است.

درس هـــشــتــم:

1- 1-کدام بیت شعر به موضوع(خاتم النبیین ) بودن پیامبر(ص)اشاره دارد؟1

الف)آدم و نوح و خليل و عيسي و موسي// آمده مجموع در ظلال محمد
ب)نگارمن که به مکتب نرفت وخط ننوشت// به غمزه مسئله آموزصد مدرس شد
ج) نام احمدنام جمله انبیاست//چون که صدآمد نود هم پیش ماست
د)حسن یوسف،دم عیسی ید بیضاداری//آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داری
 
2-کدام آیه شریفه زیر مسلمانان را به خواندن قرآن تشویق می کند؟

الف)»فإذاقرأتَ القرآنَ فَأستَعِذ بالله» ب)«وإذاقرُئ القرآن فأستَمعوالَه »

ج)فأ توا بِسورَةٍ مِن مِثلِه إن کُنتُم مُومنینَ د)«فأقرءواما تَیَسَّرَمِنَ القرآنِ»

3-کدام مورد جزء پیام های اصلی قرآن نیست؟                                       
الف)خواندن نمازهای مستحب ب)نهي پرستش کردن غیرخدا ج) توصیف جهنم وبهشت د)سرگذشت اقوام گذشته
 
 4- به پرسش های اساسی ومهم انسان ازجمله(ازکجاآمده ام آمد نم بهرچه بود؟....)چه کسی می تواند پاسخ درست بدهد؟ الف)دانشمندان ب)حکیمان ج)شاعران د) قرآن
5- خداوند حدو اندازه ی معینی رابرای خواندن قرآن مشخص نکرده است.    ص                        غ
 
6- پیام های اصلی پیامبران باهم یکسان است.                                                             ص                     غ
 
مهم ترین مسئله درموردقرآن؛خواندن و................. درمعانی آن است.7-

 به پرسش های اساسی ومهم بشر .................. پاسخ درست می دهد.8-
 
تلاوت قرآن باصدای نیکو ورعایت تجوید،باعث ................بیشترآن می شود.9-
 
باتوجه به سخن حضرت علی(ع)جاهای خالی راکامل کنید.

قرآن پنددهنده ای است که .....................هدایت کننده ای است که................. وسخنگوئی است كه............

درس دوازدهم

1- باتوجه به سفارش حضرت علی به فرزندگرامیشان کلید،گنجینه های آسمان وزمین کدام است؟
الف)نماز ب)عمل نیک ج)نیت خالص د) دعا
 
2-باتوجه به نامه حضرت علی به امام حسن چه چیزی باعث نازل شدن نعمت ورحمت خدا می شود؟
الف)گذشت ب)امیدواری ج)دعا د)نماز
3-کدام آیه شریفه ازما می خواهدخواسته ونیازهایمان راازخدابخواهیم؟
الف) «وَمن یَتوَکَّل علی اللهِ فَهِوَحَسبِه» ب) وَاَطیعُوا الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمونَ»

ج) «وَقالَ رَبُّکُم اُدعونی أستَجِب لَکُم» د) «مَن جاءَ بالَحَسَنةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها»

4- مفهوم اصلی آیه شریفه«وَقالَ رَبُّکُم اُدعونی أستَجِب لَکُم»درارتباط با چیست؟

الف)اعتمادوتوکل برخداوند ب)درخواست نیازها ازخدا ج)درخواست آمرزش د) درخواست هدایت ازخداوند

5-کدام مورد جزءفرصت های خوب وغنیمتی برای دعاکردن نیست؟

الف)قبل ازنمازظهر ب)هنگام بارش باران ج)هنگام أذان د) زمان قرائت قرآن
6-کدام موردازدلایل قبول نشدن دعا درگاهی اوقات نیست؟

الف)نیت نکردن ب)أجروپاداش بیشتر ج)احتمال تباه شدن دین د) پاداش در روز قيامت)

 7-باتوجه به سخن امام صادق مهمترین اثرونتیجه دعاچیست                                                                                                    
الف)بخشش همه گناهان ب)آرامش روحی ج)دریافت نعمت های بیشتر د) رسیدن به مرتبه وجایگاه بلند                         

  8-کدام موردجزءمهمترین نتایج واثرات دعا نیست؟
الف)بخشش همه گناهان ب)آرامش روحی ج)دریافت نعمت های بیشتر د) رسیدن به مرتبه وجایگاه بلند
9-چراگاهی اوقات دعای ما قبول نمی شود؟
الف) رسیدن به مرتبه وجایگاه بلند ب) احتمال تباه شدن دین ج) أجروپاداش بیشتر د)همه موارد

10- دعای چه کسی زودتر قبول می شود؟کسی که درابتد1
الف)صدقه می دهد ب)برای دیگران دعامی کند ج)هنگام أذان دعامی کند د) پنهانی دعا می کند
11- حضرت باقر(ع)درهنگام دعاودرخواست حاجت هایشان ابتداءچه کاری انجام می دادنند؟

الف)خودشان رامعطرمی کردند ب)صدقه می دادند ج)به مسجدمی رفتند د) منتظرأذان ظهرمی مانند

12-طبق سخنان بزرگان دین ؛بهتراست دعاهایمان راچگونه آغازکنیم؟

الف)بارفتن به مسجد ب)همزمان باأذان گفتن ج)بامعطرساختن خود د) باصلوات برپیامبر
13-دعاکردن مخصوص زمان خطر وگرفتاری هاست .    ص                          غ

 

- دعاکردن هنگام باریدن باران ،جزءفرصت های غنیمتی دعا است.    ص                        غ

15-کلید،گنجینه های آسمان وزمین دعا است. ص                       غ
کلیدگنجینه های آسمان وزمين....................16-
 
رعایت آداب دعا باعث می شودکه دعای انسان ............. شود.17-

نزدیک ترین دعابه اجابت دعاکسی است که دردعاهایش ............... کند. 18-

هرگاه درخواستی ازخداوندسبحان داشتیم دعایمان را با ...............آغازمی کنیم.19-

درس سیزدهم

1- 1-کدام آیه شریفه درارتباط با قانون عمل وعکس العمل است؟1
الف)«إن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لاَنفُسِکُم وَاِن اَسأتُم فَلَها» ب) « لایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفساً إلاوُسعَها» »
ج) «عَسی اَن تَکرَهوا شَیئًاوَهُوَخَیرٌلَکُم» د)«رَبّنا آتِنا فِی الدُّنیا حَسنَة وَفی الاخِرَةِ حَسنَةً

2-
2-کدام آیه شریفه به قانون عمل وعکس العمل اشاره ندارد؟
الف)«إن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لاَنفُسِکُم وَاِن اَسأتُم فَلَها» ب) « مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها»
ج) «عَسی اَن تَکرَهوا شَیئًاوَهُوَخَیرٌلَکُم» د) « وَما اَنفقتُم مِن شیءٍفَهُوَیُخلِفُهُ
»
3-
3-درچه صورتی نباید ازپدرومادراطاعت کرد؟

الف)برآورده نکردن نیازهایمان ب)نیکوکارنباشند ج)صله رحم راانجام ندهند د)دستوری برخلاف رضایت خدابدهند
4-
4-کدام مورد درباره صله رحم درست نیست؟
الف) پیروی واطاعت ازهمه ی دستورات خویشاوندان ب)محکم کردن روابط
ج)محبت کردن به خویشاوندان د)دید وبازدیدازخویشاوندان
5-
5-باتوجه به سخنان حضرت علی (رض)نتیجه نیکی کردن به والدین چیست؟
الف)زیادشدن ثروت ب)عمرطولانی ج)نیکی کردن فرزندان درآینده د)برطرف شدن مشکلات
6-
6-آیه شریفه « وَما اَنفقتُم مِن شیءٍفَهُوَیُخلِفُهُ»درارتباط باکدام مورد است؟
الف)نیکی به والدین ب)صدقه دادن ج)صله رحم د)درخواست رزق وروزی ازخداوند
7-
7-باتوجه به آیه شریفه « مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها»پاداش هرنیکی نزد خداوندچقدراست؟
الف)دوبرابر ب)به همان اندازه ی نیکی ج)هفتادبرابر د)ده برابر
8-
8-کدام مورد باعث جلب محبت نزدیکان می شود؟

الف)نیکی به پدر ومادر ب)صدقه دادن ج)صله رحم د)انجام کار نیک

                     9-  پاداش و نتیجه کدام کارهاهم دراین دنیا وهم درآخرت به انسان می رسد؟                                       

الف)صدقه،صله رحم،توکل برخدا ب)صله رحم،نیکی به پدرومادر،دادن صدقه

ج)نیکی به والدین،توکل برخدا،صدقه دادن د)صله رحم ،ناامید نشدن،دادن صدقه- 10-تجربه ی دانشمندان ثابت کرده است که رویدادهای جهان بصورت اتفاقی رخ می دهد. ص                               غ

 11-پدرومادری که صالح ونیکوکارنیستند؛لازم نیست باآنان باادب واحترام رفتارکرد. ص                               غ

غ                      12-درهمه حالتهابایدازپدرومادراطاعت کرد ؛حتی اگردستورشان برخلاف امرخداباشد . ص                

- 13-انجام هرکارنیک ویابدقبل ازآن که آثارش به دیگران برسد به ................. برمی گردد.

- کسی که به پدر ومادرش نیکی می کند ............... نیز به اونیکی می کنند.14-
-
15-هرکار خیر راکه انجام می دهیم درواقع به ...................کرده ایم15.

درس چهاردهم:

- 1-روحیه ای که شخص دوست دارد آنچه دیگران دارندازدستشان برود چه نام دارد
الف)غبطه ب)طمع ج)حسادت د)یأس
-
2-روحیه ای که باعث می شود که از خدابخواهیم مارابه رشد وموفقیت دیگران برساندچه نام دارد؟
الف) حسادت ب)طمع ج) یأس د) غبطه
-
3-روحیه ای که باعث می شودانسان ازمسیررشدوادامه راه بازبماند چه نام دارد؟
الف)غبطه ب)طمع ج)حسادت د)یأس
4-
4- یاس وناامیدی چه زمانی به سراغ انسان می آید؟4
الف)مشاهده موفقیت دیگران ب)شکست درکارها ج) ازدست دادن نعمتها د) گزینه ب وج
5-
5-باتوجه به سخن امام صادق کدام صفت زشت ایمان انسان رامی خورد؟
الف)دروغ ب)طمع ج)حسادت د)ناامیدی
6-
6-چگونه می توان شکست ها رابه پیروزی تبدیل کرد؟
الف) باغبطه خوردن ب) پایداری واستقامت درکارها ج) نیکی به دیگران د)شکست هاتبدیل به پیروزی نمی شوند
7-
7-باتوجه به سخن امام صادق (حسد)چه چیزی رامی خورد؟
الف) اعمال نیک انسان ب) ایمان انسان ج) توکل انسان د) امیدواری انسان
8-
8-کدام صفت بیشتر زمینه سازگناهان بزرگ دیگری می شود؟
الف)غبطه ب)آرزوهای بلند ج) ناامیدی د) حسادت
9-
9-کدام موردمنطقی ترین روش دربرابر شکست ها نیست؟
الف)پذیرش شکست ب) ترس ازشکست ج) گرفتن تجربه ازشکست د) گزینه الف وج

-(10- چرابرادران حضرت يوسف ( ع)ایشان رادرچاه انداختند؟
الف)غبطه خوردن ب)نیرومندی ج)حسادت د)بی دین بودند
11-
11-کدام مورد جزءراههای مقابله با ناامیدی نیست؟1
الف) یادخدا ب) توکل برخدا ج)استقامت وپایداری د) نیکی واحترام به دیگران
12-
12-کدام مورد جزءراههای درمان ومقابله باحسادت نیست؟
الف) سپاس نعمت های خداوند ب) غبطه خوردن ج) استقامت وپایداری درکارها د) نیکی واحترام به دیگران
13-
13-اولین گام وراه حل برای درمان حسادت کدام است؟
الف) نیکی کردن به دیگران ب) سپاس نعمت های خداوند
ج) دعابرای رسیدن به موفقیت دیگران د) احترام گذاشتن به دیگران
14-
14-انجام کدام مورد ایمان راهمواره ضعیف وضعیف تر می سازد؟
الف)غبطه خوردن بردیگران ب) توکل نکردن ج) انجام گناهان مکرر د) یأس وناامیدی
15-
15-کدام آیه شریفه راه درمان وغلبه برناامیدی رابه مانشان می دهد؟

الف) «مَن جاءَ بالَحَسَنةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها» ب) وَاَطیعُوا الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمونَ»

ج) «وَقالَ رَبُّکُم اُدعونی أستَجِب لَکُم» د) «وَمن یَتوَکَّل علی اللهِ فَهِوَحَسبِه»

16- صفت غبطه خوردن همچون حسادت صفتی ناپسند است. ص                   غ

- 17-غبطه روحیه ای ارزشمنداست ولاحسادت قابل مقایسه نیست
18- منطقی ترین راه دربرابر شکست اینست که ان رابپذیریم. ص                           غ
-
حسود رشدوموفقیت دیگران را....................... می داند.19-
-
20-همانطور که آتش هیزم را می سوزاند حسد ............. رامی خورد.
-
21- خداوند فرموده است که از............... به انسان نزدیکتر است.
.......

22-سربازنفوذی دشمن که انسان راازمسیر رشد وپیشرفت بازمی دارد.

 یکی ازراههای درمان حسادت ...................... به ديگران است..

23-.

درس پانزدهم

1-کسی که معیار دوست شدنش تنها به ظاهرافراداست بایدخودش رابرای چه چیزی آماده کند؟
الف)ناامیدی از زندگی ب)حسرت های طولانی ج)غبطه خوردن د) حسادت
 
2- مهمترین ومحکم ترین ریسمان ایمان چیست؟
الف)دوست داشتن بخاطرخدا ب)نمازخواندن ج)روزه گرفتن د)جهادرفتن
 
3- تیری ازتیرهای زهرآگین شیطان است که بذرشهوت رادردل انسان می کارد.
الف)نگاه حرام ب)محبت پیش ازحد ج)دوست داشتن دیگران د)داشتن دوستان بد
 
4-کدام آیه شریفه درارتباط بادرامان نگه داشتن مومنان دربرابروسوسه های شیطانی است؟
الف) وَاَطیعُوا الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمونَ» ب) «وَمن یَتوَکَّل علی اللهِ فَهِوَحَسبِه»
ج)«وَاِمَّایَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیطانِ نَزغٌ فَاستَعِذبِاللّه» د)«لاتَهنُواوَلا تَحزَنوا وَأنتُم الاَعلَونَ
»
5- مهمترین عاملی که باعث می شود مانتوانیم عیب وضعف های دیگران راببینم کدام است؟

الف)محبت ب)ظاهر خوب افراد ج)سادگی ما د)اعتماد ما
یکی ازمهمترین نیازهای انسان نیاز به.......... ديگران است.6-
الف)پرسشگری ب)استقلال طلبی ج)محبت د)رشد فکری
 
باتوجه به حدیث((حُبُّکَ لِلشیءیُعمِی وَیُصِمُّ))نتیجه محبت بیش ازحد چیست؟
الف)کرولال شدن ب)کورشدن ج)کرشدن د)ندیدن ونشنیدن عیبها
 
7-کدام مورد جزءنتیجه وثمرات دوستی براساس ومعیار ظاهر افراداست؟
الف)ندیدن نقاط ضعف ب)ناپایداری ج)شکست عاطفی د)همه ی موارد
 
8- اولین معیار برای دوست شدن کدام است؟
الف)نزدیکی به خدا ب)علاقه مندی به دوست شدن ج)تشویق به آخرت د)گزینه الف وج
9- کدام مورد جزءنتیجه وثمرات دوستی براساس ومعیار ظاهر افراد نیست؟
الف)دیدن نقاط ضعف ب)افسردگی ج)ناپایداری د) شکست عاطفی
 
10- باتوجه به سخن پیامبر محکم ترین ریسمان ایمان نماز است. ص                      غ
 
11- ملاک دوست شدن برای برخی ،چهره ی زیبا،صدای خوش،لباس شیک است. ص                        غ
 
12-وقتی به کسی محبت می کنیم نمی توانیم به خوبی نقاط ضعف اوراببینیم. ص                        غ
 
علاقه مندی بیش ازحد نتیجه احساسات وشرایط دوران.............. است.13-
 
14- دوست داشتن هرچیزانسان رانسبت به عیب های آن ......................
 
مهم ترین ومحکم ترین ریسمان ایمان دوست داشتن............. است.15-.
است آنچه ایمان رامحکم می کند دوست داشتن ...............وبيزاري............ 16-
.
................ تشويق كند باکسی هم نشین می شویم که دیدنش مارابه ............. اندازد ورفتارش ماربه.17-
.
بی تردید چشم وگوش  ما دروازه های اصلی............. ما هسند. 18-

درس شانزدهم

1- چرامشرکان مسلمانان رادرشعب ابی طالب محاصره اقتصادی کردند؟

الف)خلاص شدن ازشرمسلمانان ب)دست برداشتن مسلمانان ازاسلام

ج)فقیر کردن مسلمانان د)گرفتن مالیات

2-کدام موردجزءبرنامه های جنگ نرم علیه مامسلمانان وفرهنگ اسلامی است؟
الف)شایعه پراکنی ب)تفرقه اندازی ج)تولیدفیلم های ضداسلامی د)همه ی موارد
 
3- قدرت های بزرگ برای به زانودرآوردن ملت هاازچه راهکارجدیدی استفاده می کنند؟
الف)شبیخون فرهنگی ب)جنگ نظامی ج)تروروآدم کشی د)بمب گذاری
 
4-هدف اصلی دشمنان خداازجنگ نظامی وتحریم اقتصادی چیست؟
الف)حکومت کردن ب) ایجادجنگ داخلی ج) تفرقه میان مردم د) نابود کردن باورهای دینی
 
5- کدام مورد جزءبرنامه های جنگ نرم علیه ملتهای مسلمان نیست؟
الف)حمله نظامی ب)پخش موادمخدّر ج)شایعه پراکنی د)تفرقه افکنی
6- مشرکان مکه پس ازناامیدی ازپیشنهادات فریبنده به پیامبرابتداءدست به چه کاری زدند؟

الف)زندانی کردن پیامبر ب)شکنجه مسلمانان ج)محاصره ی اقتصادی د)رهاکردن پیامبر به حال خودش

7- کدام مورد جزءاصلی ترین نقشه های دشمنان خدا درزمان حاضر نیست؟

الف)آلوده کردن جوانان ب)جنگ نظامی ج)گسترش بی حجابی د)عادی سازی آزادانه ی روابط دختر وپسر
 
8-کدام مورد ازدلایل استفاده نکردن قدرت های بزرگ ازجنگ نظامی نمی باشد؟
الف)قدرت های بزرگ ورشکسته شده اند ب)جنگ نظامی هزینه بالائی دارد
ج)موجب تنفرملت هامی شود د)کارشان درجاهای دیگر مشکل می شود
9- چرا قدرت های بزرگ برای نقشه هایشان ازجنگ نظامی استفاده نمی کنند؟

الف) موجب تنفرملت هامی شود ب) کارشان درجاهای دیگر مشکل می شود

ج) جنگ نظامی هزینه بالائی دارد د)همه ی موارد

10- باتوجه به آیه شریفه «لاتَهنُواوَلا تَحزَنوا وَأنتُم الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُومِنینَ»چرامانباید سست وغمگین شویم؟زیراما..
الف)قدرتمند هستیم ب)مومن هستیم ج)برترهستیم د)مسلمان هستیم
 
11- باتوجه به آیه شریفه ی«ولایَزالونَ یُقاتِلونَکُم حَتّی یَرُدّوکُم عَن دینِکُم»چرادشمنان اسلام بامسلمانان می جنگند؟

الف)زیرامسلمانان برترهستند ب)منصرف ساختن مسلمانان ازجنگ باآنان

ج)تفرقه انداختن دربین مسلمانان د)دورکردن مسلمانان ازدین

12- مردم ایران قبل ازانقلاب باورکرده بودند که نمی توانند هیچ کاری انجام دهند. ص                           غ

13 - شایعه پراکنی ،تفرقه میان مردم،پخش فیلم های ضداسلامی بخشی ازجنگ ........ برعلیه مااست                                                                                                14- مشرکان مكه مسلمانان رادر شعب ابی طالب ..........................کردند

15- یکی ازثمرات انقلاب زنده شدن روحیه ........................و.................... درمیان ملت ایران است.

 

تذكر: مراجعه كننده عزيز ! اگر با اشكالات احتمالي نگارشي و يا املايي مواجه شديد، به بزرگواري خودتان مي بخشيد( چون به دليل ازدحام كاري،سؤالات تهيه شده است)

                                       با تشكر                  جعفرزاده


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نمونه سؤالات درس پيام آسماني سوم راهنمايي
 

1- چرا قوم بنی اسرائیل برای دعا بیرون شهر رفتند؟

الف) عوامل حواس پرتی کم تر هست        ب)انسان از حالت تکبر وغرور خارج می شود

ج) انسان در بیابان راحت تر دعا می کند       د) پیامبر با مردم راحت تر ارتباط برقرار می کرد   

 2- در چه مواردی نباید از خطاهای شخص گناهکار گذشت؟

الف) وقتی خطاکار به اشتباهش پی ببر د             ب )از انجام کارش پشیمان شود.  

د) بخشش او باعث بی  ادبی افراد نادان دیگر می شود        ج ) وقتی می داند موجب اصلاح ميشود

                                                   3- مفهوم کدام آیه درمورد عفو و گذشت مؤمنان از یکدیگر است الف) وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ   ب) وَ اَطیعُوا اللهَ وَ الرَّسُولُ لَعلَّکُم تُرحَمُون

 ج) رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَا ب          د)   رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

                                              4- چه چیزگوهر ارزشمند درون ما را از ناخالصی ها، جدا می کنند؟

تقوی        ج- تلاش و کوش      د)  گرفتاری و مشکلات زندگي   ب)      الف) دوستی با مردم

  5- طبق سخن امام رضا (ع) با پذیرفته شدگان کدام یک از گزینه های زیر بقیه اعمال انسان هم پذیرفته می شود  

نما ز             د) حج ج)           الف )ایمان     ب-  روزه  

 6- (( در این روز تمام اعمال نیک و بد انسان ها مورد بازبینی و پرسش قرار می گیرند.)) این توضیح مربوط به کدام از نام هاي قیامت می باشد

   د)روزجزا                     الف –  روز حسابرسی           ب) روز حسرت           ج)         روز جدايي    7- کدام گزینه، نشان ایمان است

 الف-  عمل صالح           ب - عملی که به ما زیان نرساند         ج- همه عمل های انسان           د- اعمال سودمند د نیا   .

استفاده  از ........  وضو را با طل می کند .8-

ب –آب مضا ف          ج –آب های خیلی گل آلود      د- همه موارد          الف- آب نمک غلیظ

9- کدام یک از موارد زیر نما ز را با طل نمی کنند ؟

الف – سرفه عطسه و خمیاز ه کشید ن            ب –   شک دو رکعتی و سه رکعتی و د و رکعت اول نماز های چهار رکعتی

ج – اذکار نماز را در حال حرکت می گوید          د- اگر در بین نماز عمد اً  سخن بگو ید

10- چرا سرگذشت اقوام پیشین را خداوند در قران بیان کرده است.؟

الف -  برای آشنایی با آنها             ب- برای عبرت گرفتن           ج -  یاد اوری نعمت ها     د-  سرنوشت انسان ها پس از مرگ

ب - صحیح و غلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید 

الف- پیام همه ی رسولان الهی، با هم یکسانند.

  ب-  ما انسانها فقط به چیزهایی فکر می کنیم که دیگران دارند و ما نداریم  .

ج  - خداوند از هر کس به اندازه خواست خودش طلب می کند.. 

د- اگر نور ایمان در قلب کسی باشد ، بدون شک در گفتار و رفتار او ظاهر نمی شود. 

                                                    جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید

الف - کسانی که واقعاً توان مقابله با دشمن را ندارند و در پشت جبهه فعالیت می کنند نزد خداوند از ......... به شمار می روند

ب- انسان ها وقتی توانایی خودشان را با دیگران مقایسه می کنند معمولاً سرمایه های ارزشمند خود را ........................... می گیرند

ج - زمان بنیانگذاری عقاید دینی ما مربوط به مرحلۀ ........... زندگي ماست

د- اولین و مهم ترین چیز ی که خدا وند آن را مایه رستگاری انسان در روز قیامت می داند............... است.

و- ایمان وقتی با ........... ................همراه باشد انسان را به خوشبختی می رساند.

ه –مهم ترین مسئله در خواندن و قرائت قرآن ، ....................................است

د)  به سوالات زیر پاسخ کامل دهید 

الف - دلائل تفاوت در آفرینش را نام ببرید

ب- عفو وگذشت از خطای دیگران چه اثری برای جامعه خواهد داشت؟  

ج -  جواب سؤالات دینی خود را از چه کسانی بپرسیم؟ چرا                                                              

د- طبق فرمایش  حضرت علی  علیه السلام  همنشینی و انس با قران چه تأ ثیری  بر انسان می گذارد ؟( چهار مورد)

و) با توجه به  شعر( نام احمد جمله نام انبیاست                    چون که صد آید نود هم پیش ماست  ) د و پیام  مهم آن را بنويسيد  


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نمونه سؤالات 16 درس پيام آسماني سوم

درس اول:

1)باتوجه به به داستان درس علت قبول نشدن دعا توسط خداوند چه بود؟جواب در ص2


2)چراخداوندفردی راکه توبه کرد به پیامبر ش معرفی نکرد؟ جواب درص3


3)برای بخشش گناهان توسط خداوند چه کارهایی باید انجام دهیم؟(دومورد)جواب در ص4

4)باتوجه به آیه شریفه(وَلیَعفواوَلیَصفَحوا اَلا تُحِّبونَ اَن یَغفِرَاللّهُ لَکُم)مومنان نسبت به چه وظیفه ای دارند؟چرا؟جواب در ص4

5)مالک به فردی که مسخره اش کردچه پاسخی داد؟جواب در ص6

6)شخصی که حاضرنیست ازدیگران گذشت کندازچه چیزی محروم می شود؟(دومورد)جواب در ص6

7)نتیجه کارشخصی که درهنگام خشم باانتقام خودراآرام می کند چیست؟(دومورد)جواب در ص6

8)باتوجه به سخن پیامبر(ص)چگونه می توان پییش خداوند عزیز وسرافراز بود؟جواب در ص7

درس دوم:

1)نتایج مقایسه کردن خودمان بادیگران چیست؟(دومورد)جواب در ص11


2)دوموردازدلایل تفاوت آفرینش انسان ها رابنویسید.جواب در ص10و11و12


3)ازاین آیه ی شریفه(لایُکَلِّفُ اللَّهُ نَفساً إلاوُسعَها )چه می فهمیم؟همراه بایک مثال توضیح دهید.جواب در ص13


49)رشد دربستر سختی ها راهمراه بایک مثال توضیح دهید.جواب در ص5


5)مهمترین فایده ی رشددربستری سختی ها چیست؟جواب در ص12

درس سوم:

1)بعدازبلوغ انجام چه تکالیفی برانسان واجب است؟جواب در ص16


2)چراخدا با واجب کردن احکام دینی  ما را دچار سختی کرده است؟جواب در ص17


3)دوموردازنشانه هاوتحولات روحی پس ازبلوغ رابنویسید.جواب در ص18


4)باتوجه به سخن حضرت علی پس ازمشورت باجوانان باید موضوع رابا چه کسی درمیان گذاشت؟چرا؟جواب در ص18


5)حس استقلال طلبی که ازنشانه های بلوغ است راتوضیح دهید؟


6)ایجادحس پرسشگری که ازنشانه های بلوغ است راتوضیح دهید؟جواب در ص18


7)همراه بامثال توضیح دهیدکه تحولات پس ازبلوغ چگونه ممکن است دچارمشکلات فکری واخلاقی شود؟نتیجه آن چیست؟جواب درص19


8)چندمورد ازنشانه های حس استقلال طلبی رابنوسید.جواب درص18


9)زمان بنیانگذاری عقاید دینی انسان چه زمانی است؟جواب درص18


10)اصول وزیربناهای دین خودرابایدبراساس چه چیزی بنیان نهیم؟جواب درص18


11)درچه مسایل دینی نباید تقلیدکرد؟جواب درص18

درس چهارم:

1)توضیح که چراامروزه کسی نمی تواند درهمه ی رشته های تخصص داشته باشد؟جواب درص22
2)چندموردازتکالیف مسلمانان رابنویسد.جواب درص22


3)باتوجه به آیه ی شریفه ی(وَاَقیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ وَاَطیعُوا الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمونَ)درچه صورتی ماموردرحمت خداقرارمی گیریم؟جواب درص23


4)یکی ازراههای رسیدن به وظایف ومسائل دینی رابنویسید؟جواب درص23


5)چه کسانی می توانندتمام احکام دینی رابه دست آورند؟

درس هفتم:

1)سه مورد ازویژگی ها واتفاقات روز قیامت رابنویسید؟جواب درص39


2)حالات شخصی که نامه ی اعمالش دردست راستش است رابنویسید.جواب درص39


3)حالات شخصی که نامه عملش دردست چپش است رابنویسید.جواب درص39


4)شخصی که نامه ی اعمالش دردست چپش است چه آرزویی می کند؟جواب درص39


5)یوم الفصل چه روزی است؟مختصراًتوضیح دهید.جواب درص41


6)یوم الحساب یعنی چه؟درمورد آن توضیح دهید.جواب درص40


7)حسابرسی درروزقیامت به چه نحوی انجام می شود؟توضیح دهید.جواب درص40


8)نشانه ی ایمان چیست؟وچگونه ممکن است ازقلب انسان خارج شود؟جواب درص41


9)اولین ومهمترین عامل رستگاری انسان در روز قیامت چیست؟جواب درص41


10)ایمان چه زمانی مایه ی خوشبختی انسان می شود؟جواب درص41


11)باتوجه به آیه ی شریفه(الَّذینَ آمَنوُاوَعَمِلُوا الصّالِحاتِ اولئِکَ اَصحابُ الجَنَّةِ هُم فیهاخالِدونَ)چه کسانی دربهشت جاویدانند؟جواب درص41

درس هشتم:

1)مهمترین مسئله درموردقرآن چیست؟جواب درص


2)چه کاری باعث زیبائی ودلنشینی بیشترقرآن می شود؟جواب درص47


3)علت تاکید برقرائت وخواندن قرآن چیست؟جواب درص47


4)چندموردازپرسشهایی که مربوط به همه ی زمانهابود وقرآن به ان پاسخ گفته رابنویسید؟جواب درص47
5)چهارمورد ازپیام ها ومحتوای اصلی قرآن رابنویسید.جواب درص48


6)هدف ازبیان سرگذشت اقوام گذشته درقران چیست؟جواب درص48


7)هدف خداوند ازیادآوری نعمت ها چیست؟جواب درص48

درس دوازدهم:

1)باتوجه به نامه ی حضرت علی به امام حسن مابایددرخواست هایمان رابوسیله ی چه کاری ازخدابخواهیم؟چرا؟جواب درص69


2)باتوجه به نامه حضرت علی به فرزندشان چراماخواسته هایمان رافقط بایدازخداوندبخواهیم؟جواب درص69


3)نام چنددعاراکه مادرطول شبانه روز بوسیله ان خدارامی خوانیم رابنویسید.جواب درص70


4)انسان هادرچه زمانی به یاری خداوند نیازمند هستند؟جواب درص70
6)چهاروقت طلایی وغنیمتی رابرای دعاکردن بنویسید.جواب درص72


7)چراابتداباید درخواست هایمان رابافرستادن صلوات برپیامبر(ص)آغازکنیم؟ر72


8)چه دعایی به قبولی واستجابت نزدیک تر است؟جواب درص72


9)منظورازآداب دعاچیست؟جواب درص72
10)آیه ی شریفه(وَقالَ رَبُّکُم اُدعونی أستَجِب لَکُم)چه کاری راازما می خواهد؟چر؟جواب درص70

 

درس سیزدهم:

1)براساس گفته دانشمندان جهان براساس چه قانونی آفریده شده است؟جواب درص77


2)منظورازصله رحم چیست؟دونمونه مثال بزنید.
جواب درص81


3)سه موردازنتایج وثمرات صله رحم رابنویسید.جواب درص81
4)درچه صورتی نبایدازپدرومادراطاعت کرد؟جواب درص81

 

5)باتوجه به سخن حضرت علی(رض)نتیجه ی نیکی به والدین چیست؟جواب درص81


6)باتوجه به آیه(
مَن جاءَ بالَحَسَنةِ فَلَه عَشرُاَمثالِها)نتیجه نیکی کردن چیست؟جواب درص80


7)مفهوم آیه(
وَما اَنفقتُم مِن شیءٍفَهُوَیُخلِفُهُ)چیست؟ودرارتباط باکدام نیکی است؟جواب درص80

 

8)ازآیه ی شریفه ی (إن اَحسَنتُم اَحسَنتُم لاَنفُسِکُم وَاِن اَسأتُم فَلَها)چه نتیجه ای می گیرید؟دومورد بنویسید.جواب درص83

درس چهاردهم

1)سه موردازویزگی های انسان حسودرابنویسید.جواب درص86و87

 

2)نتایج حسادت به دیگران رابنویسید.جواب درص86و87

 

3)توضیح دهیدکه حسادت چگونه باعث ضعیف شدن ایمان می شود.جواب درص87

 

4)ناامیدی چه زمان هایی به سراغ انسان می آید؟جواب درص88

 

5)منظورازغبطه چیست؟جواب درص88

 

6)چرابعضی ازانسانهابعدازشکست نمی توانندکارجدیدی راشروع کنند؟جواب درص88

 

7)منطقی ترین راه درمقابل شکست ها چیست؟جواب درص88

 

8)توضیح دهید که نیکی به دیگران چگونه باعث درمان حسادت می شود.جواب درص88

 

9)حدیث به هم ریخته ی زیر رادرست کنید. 

 

 رامی خورد - آتش - ایمان را- همان طور- حسد - هیزم - که - می خورد

درس پانزدهم

1)دوموردازنیازهای انسان رابنویسید.جواب درص92

 

2)سه موردازنتایج دوستی های ناپایدار رابنویسید.جواب درص93

 

3)باتوجه به سخن حضرت عیسی(ع)مابایدباچه کسانی همنشین شویم؟جواب درص94

 

4)باتوجه به سخن امام باقرچگونه می توانیم حدس بزنیم که اهل خیروخوبی هستیم ؟مختصراًتوضیح دهید.جواب درص95

 

5)برای محافظت ازشیطان چه نکاتی رابایدرعایت کنیم؟چهارمورد.جواب درص95و96

 

6)مهمترین تیرزهرآگین شیطان چیست؟واوچگونه ازآن استفاده می کند؟جواب درص96

 

7)دربرابروسوسه ی شیطان ازچه کسی بایدکمک بخواهیم؟چرا؟جواب درص96و97

 

8)باتوجه به حدیث پیامبر(ص)نتیجه ی دوست داشتن هرچیز چیست؟جواب درص93

 

9)آیه ی شریفه(وَاِمَّایَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیطانِ نَزغٌ فَاستَعِذبِاللّه اِنَّهُ سَمیعٌ علیمٌ) چه چیزی ازانسان می خواهد؟چرا؟جواب درص96

درس شانزدهم:

1)وضعیت قبل ازانقلاب وامروز راباهم مقایسه کنید.جواب درص103

 

2)دومورد ازنقشه های شیطانی مشرکان مکه رادرمورد پیامبر (ص)بنویسید.جواب درص105

 

3)توضیح هید که چراقدرت های بزرگ ازراهکارجدیدی به نام جنگ نرم استفاده می کنند؟جواب

درص108

4)چندنمونه ازاقدامات جنگ نرم(شبیخون فرهنگی)رابرعلیه مسلمانان بنویسید.جواب درص108

 

5)چراقدرت های بزرگ درحال حاضرازجنگ نظامی کمتر استفاده می کنند.سه د ليل بنویسید.جواب درص108


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


انتخاب تعدادي از سؤالات درس پيام سوم

در هریک از موارد زیر توضیح دهید که آیا نماز نمازگزار صحیح است یا خیر.

1-       خیلی عجله دارد و به همین دلیل بعضی از اذکار نماز را در حال حرکت

می گوید.           

پاسخ1- اگر اذکارواجب نماز رادرحال حرکت بگوید نمازش باطل است

2-      وسط اتاق نماز می خواند که برادر کوچکش محکم با سه چرخه به پایش

می کوبد! او هم بی اختیار فریاد می زند: آخ! و بعد از کمی سکوت، نمازش را ادامه

می دهد.

پاسخ2- نمازش صحیح است

3-       مشغول خواندن حمد و سوره است که ناگهان از پشت سرش صدای بلندی

می شنود، بی اختیار برمی گردد و به پشت سرش نگاه می کند. سپس خیلی زود تا حواسش

جمع می شود رو به قبله برمی گردد و بقیهٔ حمد و سوره اش را می خواند.

پاسخ3- نمازش باطل است چون صورت نمازاو  برهم می خورد

4-       درحالی که در مقابل تلویزیون نماز می خواند، برادر کوچکش تلویزیون را

روشن می کند با دیدن یکی از صحنه های فیلم خنده اش می گیرد، ولی با تلاش فراوان

خودش را کنترل می کند و فقط آرام می خندد.

پاسخ4-باطل نمی شود

5- مشغول خواندن تشهد است که می بیند برادر کوچکش به طرف کتاب های او

می رود. برای این که به دیگران بفهماند با دست به طرف او اشاره می کند و با صدای بلند

چند بار می گوید: الله اکبر.

پاسخ5- نمازش باطل است

6-       در رکعت سوم مشغول تسبیحات اربعه است که خبر مهمی را از تلویزیون

می شنود. برای اینکه درست متوجه خبر شود چند دقیقه سکوت می کند و پس از تمام

شدن آن بخش از خبر، بقیه تسبیحات را می گوید.

پاسخ6- باطل است

7-       در بین نماز، گوشی تلفن همراهش زنگ می زند، آن را از جیبش درمی آورد

و نگاه می کند و سپس خاموش می کند و نمازش را ادامه می دهد.

پاسخ7- باطل نیست

8-       وقتی سر از سجده دوم بر می دارد شک می کند که در رکعت دوم است یا

رکعت سوم.

پاسخ8- باطل

9-       پنج مورد از مبطلات نماز را نام ببرید.

پاسخ9- *باطل شدن وضو *روی برگردان ازقبله *خندیدن باصدای بلند*حرف زدن دربین نماز* خوردن وآشامیدن* شک کردن درنمازهای 2یا3رکعتی و...

10-    در چه زمانی انسان می تواند جواب سلام کسی را که در نماز به او سلام کرده

است، ندهد؟

پاسخ10- جواب دادن به سلام غلطی که سلام به حساب نمی آید واجب نیست.

11-   اگر نمازگزار در نماز مغرب شک کند که دو رکعت خوانده است یا سه رکعت،

نمازش چه حکمی دارد؟

پاسخ11- باطل

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس هفتم):

روز رستاخیز

1-      قرآن کریم از روز قیامت با نام های مختلفی یاد کرده است: روز جدایی، روز

حسرت، روز برانگیختن، روز دشواری، و روز حساب.

با دقت در متنی که خواندیم مشخص کنید این نام ها به کدام یک از بخش های متن

صفحهٔ قبل اشاره دارد؟

پاسخ1- روزجدایی هنگامی که نامه اعمال به دست انسانهاداده می شود بعضی خوشحال وبعضی ناراحتند وازهم جدامی شوند

روزحسرت : آنانی که نامه اعمالشان به دست چپشان داده می شود ازغصه دستان خودرامی گزند وخودشان راسرزنش می کنند

روزبرانگیختن: هنگامی که قیامت می شود وانسان ها دوباره زنده می شوند

روزدشواری:وحشت مردم از اینکه دریاها آتش وکوهها مانند ابربه حرکت درمی آیند وواقعا صحنه دلخراش ووحشتناکی خواهدبود

روزحساب:  مردم وقتی نامه اعمالشان رامی بینند می گویند هرآنچه انجام داده بودیم اینجاست ودقیقا به حسابها رسیدگی می شود                    

2-      حال که تمامی کارهای ما در روز قیامت به دقت حسابرسی می شود، وظیفه ما در برابر کارهایی

که انجام می دهیم چیست؟

پاسخ2-مراقب ومواظب کارهایمان باشیم

3-      نمونه های دیگری از نیکی های ماندگار )باقیات الصالحات( را نام ببرید.

پاسخ3-کسی که زمین خودرابرای ساختن مسجد یامدرسه هدیه می کند ومردم بعدازمرگ اوازآن استفاده می کنند.

استادی که به دیگران کارخوبی می آموزد آنان پس ازمرگ آن استاد ن کارخوب راانجام می دهند

 کسی که با سال ها مطالعه و تحقیق کتاب های سودمندی می نویسد و دیگران با استفاده از آن کتاب ها رستگار می شوند؛

4-      سه نام از نام های روز قیامت را بنویسید و علت یکی از این نامگذاری ها را توضیح دهید.

پاسخ4- یکی دیگر از نام های روز قیامت یوم الفصل )روز جدایی( است.در این روز  همان طور که از نامش پیداست  انسان ها از یکدیگر جدا می شوند و هرکس به گروهی که کارهایشان شبیه آنها بوده است، می پیوندد.

یکی از نام های روز قیامت یوم الحساب، یعنی روز حساب رسی است. در این روز تمام اعمال نیک و بد انسان ها  چه کوچک و چه بزرگ  مورد بازبینی و پرسش قرار می گیرند و هر کس در برابر یکایک کارهایی که انجام داده است، پاداش یا مجازات متناسب با عملش را دریافت خواهد کرد.

یکی دیگر ازنام های روزقیامت روز جاودانگی،است چون درآن روز زندگی جاودان وهمیشگی خواهد بود

5-      باقیات الصالحات یعنی چه؟ دو نمونه از آن را نام ببرید.

پاسخ5-کارهای نیکی که پس از مرگ صاحبشان نیز باقی می مانند و همچنان حسنات و پاداش های الهی را به پروندهٔ اعمال او اضافه می کنند. این در حالی است که پروندهٔ اعمال سایر کارهای نیک پس از مرگ بسته می شود و چیز جدیدی به آن افزوده نمی شود.ساخت مسجدوومدرسه کشاورزی که درخت می کارد

6-      عبارت های زیر را مرتب کنید و با استفاده از آنها حدیث داخل مستطیل را

کامل کنید

و اگر نمازش رد شود،        اگر نماز بنده ای پذیرفته شود،

                                     نماز است.

اولین چیزی که در روز قیامت محاسبه می شود            بقیهٔ اعمالش نیز پذیرفته می شود،

                              بقیهٔ اعمالش نیز مردود خواهد شد.

امام رضا علیه السلام می فرماید:

پاسخ 6- اولین چیزی که در روز قیامت محاسبه می شود  نماز است. اگر نماز بنده ای پذیرفته شود،. بقیهٔ اعمالش نیز پذیرفته می شود،. و اگر نمازش رد شود،  بقیهٔ اعمالش نیز مردود خواهد شد.  خواهد شد.

 

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس هشتم):

آخرین پیامبروآخرین پیام

1-      شعر زیر را بخوانید و ضمن گفتگو دربارهٔ مصرع دوم آن، بیان کنید که پیام این

مصرع با موضوع درس ما چه ارتباطی دارد؟

نام احمد نام جمله انبیاست         چون که صد آمد نَود هم پیش ماست

پاسخ1-تمام پیام های پیامبران یکی بوده   دین پیامبر اسلام کاملترین دین بوده وهست

2-       چرا خداوند حکیم، تعالیم عمیق قرآن را به اقوام پیش از اسلام نازل

نفرمود؟

پاسخ2-چون انسان های آن دوران درک وفهمشان به آن اندازه رشدنکرده بود.

3-       طبق فرمایش حضرت امیر مؤمنان، همنشینی با قرآن چه تأثیراتی بر انسان

می گذارد؟

پاسخ3- قرآن پند دهنده اى است که فریب نمی دهد. هدايت کننده اى است که گمراه نمی سازد و

سخنگويى است که هرگز دروغ نمی گويد. کسى با قرآن همنشين نشد مگر آنکه قرآن چیزی بر او افزود

و یا چیزی از او کاست، بر هدايت او افزود و از گمراهی و کوردلی اش کاست.

4-       براساس روایت امام صادق علیه السلام تأثیر قرائت قرآن در جوانی چیست؟

          پاسخ4-جوان با ایمانی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود و خداوند

او را در ردیف فرشتگان ارجمند و نیکوکار قرار می دهد. قرآن در روز قیامت، محافظ

او می شود

5- با توجه به آیه ٢٠ سوره مزمل، هرکس در شبانه روز چقدر باید قرآن بخواند؟

         پاسخ5-«…فَاقرَئوا ما تَيَسَّرَ مِنَ القُرآنِ… » هر قدر که برایتان میسّر است قرآن بخوانید.

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس نهم):

     پیوند ناگسستنی

1-       إِنَّه لَقُرآنٌ کَريمٌ فی کِتابٍ مَکنونٍ لا يَمَسُّه اِلَّا المُطَهَّرونَ 1

اين قرآنى ارجمند در کتابی نهفته است که جز پاک شدگان کسی از آن آگاه نیست.

2-      اِنَّما يُريدُ اللّٰهُ لِيُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَيتِ وَ يُطَهِّرَکُم تَطهيرًا 2

خداوند مى خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت ]پيامبر[ دور کند و شما را کاملا پاک سازد.

این آیات را کنار هم قرار دهید و دربارهٔ پیامی که از آنها درمی یابید در کلاس

گفتگو کنید.

3- حدیث ثقلین را بنویسید.

پاسخ3-ای مردم، من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم. تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمهٔ کوثر به من ملحق شوند، پس خوب مراقب باشید که بعد از من با این دو چگونه رفتارمی کنید

4-  چرا حضرت علی علیه السلام شایسته ترین فرد برای هدایت مردم پس از رسول خداست؟

پاسخ4-بهترین فرد برای این جایگاه، کسی بود که از کودکی در آغوش پر محبت پیامبر خدا پرورش

یافته بود، همان کسی که از هرکس دیگری به پیامبر نزدیک تر بود و از کودکی در اثر تربیت فوق العاده

پیامبر از علوم الهی برخوردار شده بود. واوکسی نبود جزءحضرت علی (ع)

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس دهم):

وقتی اسلام کامل شد

کمی به ماجرای غدیر و سخنان رسول خدا در این روز فکر کنید!

اعمال حج تمام شده است و مسلمانان مشتاقانه در انتظار بازگشت به شهرها

و دیدار خانواده های خود هستند. برخی از آنها که از مناطق دورتر به مکه آمده اند،

ماه هاست که از خانه و خانواده هایشان بی خبرند. در چنین شرایطی رسول خدا ناگهان

بیش از صد و بیست هزار نفر را در بین راه متوقف می کند. آنان که جلو رفته اند باید

برگردند و آنان که عقب مانده اند باید برسند. در بیابانی سوزان ساعت ها برایشان سخن

می گوید و از آنها می خواهد همهٔ آنچه شنیده اند را برای بقیهٔ مسلمانان بازگو کنند.

1- به نظر شما این همه تأکید نشانهٔ چیست؟ با کمک دبیر محترم، دربارهٔ این پرسش در کلاس گفتگو کنید.

پاسخ1- مهم بودن وباارزش بودن این روز ومعرفی امام علی به عنوان جانشین به حق بعدازخودبه مردم ومایوس کردن دشمنان اسلام ومسلمین آنچنان که خداوند فرمودند:(امروز، کافران از ]نابودی[ دین شما مأیوس شدند. پس از ایشان مترسید و از]مخالفت[ با من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم

و اسلام را به عنوان آیین ]جاودان[ شما برگزیدم.

2- سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را دربارهٔ حضرت علی علیه السلام در روز غدیر خم توضیح دهید.

پاسخ2- «آگاه باشید، هرکس که من ولیّ و صاحب اختیار او بوده ام، هم اکنون این علی سرپرست و ولیّ

اوست. خداوندا؛ هرکس ولایت علی را پذیرفت، تو نیز او را تحت سرپرستی و ولایت خویش قرار بده،

خدایا، یاران علی را یاری کن و با دشمنان علی دشمن باش. »1

3- چرا در روز غدیر خم کافران و منافقان از نابودی اسلام ناامید شدند؟

پاسخ3- آنها تصور می کردند چون پیامبر خدا پسری ندارد، کسی بعد از او کارهایش را ادامه نخواهد داد و

با وفاتش دین اسلام نیز به فراموشی سپرده خواهد شد. اما جانشینی امیرمؤمنان به جای پیامبر اکرم

صلی الله علیه و آله در غدیر خم، تمام آرزوهای پوچ آنان را بر باد داد.

4- چرا بعد از پیامبر خدا تنها امیرالمؤمنین علیه السلام شایستهٔ رهبری برمسلمانان بودند؟

پاسخ4- بی تردید شایسته ترین فرد برای رهبری و هدایت مردم کسی بود که آگاه ترین مردم به قرآن و

احکام الهی باشد  و تمام احکام الهی را از رسول خدا فرا گرفته باشد و این فرد به جز امیرالمؤمنین

علی ابن ابی طالب علیه السلام شخص دیگری نبود.

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس یازدهم):

رهبری در عصر غیبت

1-  با توجه به حدیث بالا فقیهانی که هدایت مردم را در زمان غیبت امام زمان

عجل الله تعالی فرجه الشریف به عهده دارند، چه ویژگی هایی دارند؟

پاسخ1 –*( فقیهانی که پرهیزکارند) * (از دین خود محافظت می نمایند،)*( بر خلاف هوای نفس خود رفتار می کنند)* و (مطیع دستور خداوند هستند،)* پیروی کنند.(چهارویژگی راداشته باشند.)

2- با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام ویژگی های راهنمایان مردم را در

عصر غیبت بیان کنید.

پاسخ2- رهبران جامعه از انجام کارهایی که سعادت دنیا و آخرت مردم را به خطر می اندازد دوری کنند.

3- توضیح دهید چرا مردم باید از ولیّ فقیه پیروی کنند؟

پاسخ3- چون پذیرفتن فتواهای فقیهان  که برگرفته از قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام است  در

واقع پذیرفتن سخنان امامان است و مخالفت با فقها، مخالفت با احادیث معصومین علیهم السلام است.

به همین دلیل فقیهان، نایب و جانشین امام زمان علیه السلام به شمار می روند و همان گونه که مردم در

زمان امامان معصوم موظف بودند از آنان اطاعت کنند، در عصر غیبت باید از جانشینان امام زمان

علیه السلام یعنی فقیهان پیروی کنند.

4-  سه ویژگی از ویژگی های امام خمینی ره را بیان کنید.

پاسخ4- او عابدی بود شب زنده دار و سیاستمداری آگاه بود، مانند عادی ترین مردم زندگی می کرد در تمام سال های رهبری اش در خانه ای اجاره ای زندگی کرد. هرگز به کسی ظلم نکرد و در برابر هیچ

ستمگری سکوت نکرد. او که دشمنان اسلام از شنیدن نامش به وحشت می افتادند، اگر صدای گریهٔ

کودکی را می شنید بسیار ناراحت می شد. برای عمل به اسلام از هیچ کس نمی ترسید

5- پس از رحلت امام خمینی چگونه رهبری جامعه به عهدهٔ مقام معظم رهبری

قرار داده شد؟

پاسخ5- پس از رحلت این مرد بزرگ الهی، مسئولیت مهم و سنگین رهبری جامعهٔ اسلامی به عهدهٔ یکی از نزدیک ترین یاران ایشان یعنی آیت الله خامنه ای قرار گرفت. دوراندیشی، شجاعت، پرهیزکاری، و وفاداری ایشان به امام و انقلاب اسلامی سبب شد مجلس خبرگان وی را شایسته ترین فرد برای رهبری جامعهٔ اسلامی معرفی کنند.

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس دوازدهم):

دعا و نیایش

1-  به محتوای نمازهای پنجگانه دقت کنید و دعاهایی را که در هر شبانه روز در نمازاز خداوند می خواهید، بیان کنید.توجه داشته باشیم که صلوات فرستادن بر پیامبر خدا و خاندان پاکش بهترین دعاهاست.

پاسخ1-دعاهای سوره حمد اهدناالصراطالمستقیم و... دعادرقنوت ربنا آتنا فی الدنیا الحسنه و...

2- با توجه به احادیثی که خواندیم، فهرستی از آداب دعا تهیه کنید و آن را برای

دوستانتان در کلاس بیان کنید.می توانید بهترین فهرست را در کلاس نصب کنید.

پاسخ2-رَبَّنَا اغفِرلَنا وَ لِاِخوانِنَا الَّذینَ سَبَقونا

بِالایمانِ وَ لا تَجعَلْ ف ی قُلوبِنا غِلًّا لِلَّذینَ

آمَنُوا رَبَّنا اِنَّکَ رَئوفٌ رَحیمٌ. 2

پروردگارا، ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دل هایمان حسد و کینه اى نسبت به مؤمنان قرار

رَبَّنا اَفرِغ عَلَینا صَبرًا وَ ثَبّت اَقدامَنا وَ انصُرنا عَلَى القَومِ الکافِرینَ. 2

پروردگارا، بر ]دل ها ى[ ما شکیبایى فرو ریز، و گام هاى ما را استوار دار، و ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

«رَبَّنا لا تُزِغ قُلوبَنا بَعدَ اِذ هَدَیتَنا وَ هَب لَنا مِن لَدُنکَ رَحمَهً اِنَّکَ اَنتَ الوَهّابُ. 3 »

پروردگارا، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، دل هایمان را، از راه حق( منحرف مگردان و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش؛

وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ. 1

پروردگارا، به ما در دنیا )نیکى( عطا کن و در آخرت نیز )نیکى( مرحمت فرما و ما را از عذابِ آتش نگه دار 

3-  کامل کنید:

              بنابراین، علت برآورده نشدن برخی از دعاهای ما عبارت است از:

1- خداوند می خواهد تا با این کار پاداش بیشتری به ما داده شود.

2- گاهى چیزی را خواسته ای، ولی آن را به تو نداده اند و ]در عوض[بهتر از آن را

در این جهان یا آن جهان به تو داده اند،

3- و گاهی دعایت به اجابت نرسیده است؛زیرا چیزی طلب کرده ای که اگر داده شود، مایهٔ تباهی دین تو خواهد بود

4- چرا نباید فقط در سختی ها و مشکلات زندگی به دعا و نیایش با خداوند

پرداخت؟

پاسخ4- کاملاً طبیعی است که انسان در خطرها و مشکلات بزرگ، خدا را بخواند و از او یاری

بخواهد، اما برخی به اشتباه تصور می کنند دعا کردن تنها مخصوص همین زمان هاست.

براساس تعالیم قرآن ما همیشه و در همه حال به خدا و یاری او نیازمندیم و بدون اجازه و

خواست او نمی توانیم حتی کوچک ترین کارها را نیز انجام دهیم.

5- دعا کردن چه فایده هایی دارد؟ به دو مورد اشاره کنید.

پاسخ5-با دعا کردن مورد توجه خدا قرار می گیریم و علاوه بر بهره مندی از پاداش در روز

قیامت، در همین دنیا نیز شایستگی دریافت نعمت های بیشتر خدا را به دست می آوریم. فایدهٔ دیگر دعا کردن، آرامش روحی است

6- چهار مورد از آداب دعا را بیان کنید.

پاسخ6-  هرگاه درخواستی از خداوند سبحان داشتی، دعایت را با صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

آغاز کن در چهار وقت فرصت را برای دعا کردن غنیمت شمارید؛ هنگام قرائت قرآن، وقت اذان،

هنگام باریدن باران و هنگام روبه رو شدن سپاه ایمان و لشکر کفر.

 هرگاه امام باقر علیه السلام حاجتی داشت، ابتدا چیزی صدقه می داد و سپس خود را معطر

می ساخت و به مسجد می رفت و آنگاه در هنگام اذان ظهر به دعا می پرداخت.

 نزدیک ترین دعاها به اجابت، دعای کسی است که در دعاهای پنهانی اش ابتدا برای دیگران

دعا می کند. هرگاه کسی این چنین دعا کند، از عرش الهی ندا می رسد: هزاران برابر آنچه برای اوخواستی، برای خود توست.

7- بنابر فرمایش حضرت علی علیه السلام چرا برخی از دعاها فوری برآورده

نمی شوند؟

پاسخ7-گاهی دعایت به اجابت نرسیده است؛زیرا چیزی طلب کرده ای که اگر داده شود، مایهٔ تباهی دین تو خواهد بود.

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس سیزدهم):

بازتاب عمل

1-  قانون عمل و عکس العمل را در کلاس توضیح دهید و برای آن مثالی بزنید.

پاسخ 1-براساس قانون عمل و عکس العمل، هرکاری عکس العملی متناسب با خود دارد که به صاحبش باز می گردد.

در حال خارج شدن از مدرسه هستید که می بینید جلوی درِ مدرسه یک پوست موز بر روی

زمین افتاده است. برای خشنودی خداوند خم می شوید و پوست موز را برم یدارید و در سطل زباله می اندازید.

س شما در هر کار خیری که انجام می دهید، پیش از همه به خودتان نیکی کرده اید.

البته این قانون دربارهٔ اعمال ناشایست نیز وجود دارد و دود این کارها ابتدا به چشم صاحبش خواهد

رفت.مثال های دیگر مثل توپ که به زمین میزنید تکرامی شود یاصدایی که درکوه منعکس می شود

2- به نظر شما آیا خداوند بزرگ این قانون را تنها برای اجسام مادی قرار داده است یا اینکه اعمال و رفتار ما نیز تابع همین قانون اند؟

پاسخ2- خیر اعمال ورفتار ما تابع همین قانون است چون ماهرکارخیری انجام دهیم پیش از همه به خودمان نیکی کرده ایم البته این قانون درباره اعمال ناشایست نیز وجوددارد واین کارها ابتدابه چشم صاحبش بازمی گردد.

3-آیات زیر را با دقت بخوانید و مشخص کنید کدام یک از آن ها ارتباط بیشتری با

ماجرای بالا دارد؟(ماجرای صفحه84)

«فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یَرَه و

وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرًّایَرَه و »( باصفحه84بیشتر مربوط است)

پس هرکس به اندازه ذره ای نیکی کند، آن را می بیند

و هرکس به اندازه ذره ای بدی کند آن را می بیند.

وَما اَنفَقتُم مِن شَیءٍ فَهُوَ یُخلِفُهُ وَ هُوَ خَیرُ

الرّازِقینَ 2» .

و هر چه را ) در راه خدا ( انفاق کنید، او عوض آن را به شما می دهد

و او بهترین روزی دهندگان است.

مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَه عَشرُ اَمثالِها 3» .

هر کس کار نیکی به جای آورد، ده برابر آن پاداش خواهد گرفت

پاسخ3- مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَه عَشرُ اَمثالِها.(باصدقه دادن بیشتر ارتباط دارد)

 

4- شخصی به ابوذر نامه ای نوشت و از او خواست نصیحتش کند.

ابوذر در پاسخ نوشت: به کسی که بیش از همه دوستش داری بدی نکن!

مرد با خواندن پاسخ نامه از خود پرسید: مگر می شود کسی را بیش از همه

دوست داشته باشی و به او بدی کنی؟ حتماً آن مرد دانا از این گفتهٔ خود منظور دیگری

داشته است، خوب است نامهٔ دیگری برایش بنویسم و منظور او را از این سخن جویا

شوم ....

با کمک آیه ای که خواندیم، منظور ابوذر را از این سخن توضیح دهید.

پاسخ4-باتوجه به آیه7سوره اسراء هرچه کنی به خودکنی گرنیک کنی گربدکنی یعنی اگرخودت راوست داری درحق دیگران خوبی کن چون نتیجه اش به خودت می رسد

5- قانون بازتاب اعمال را با یک مثال توضیح دهید.

پاسخ5-مثل مردی که به فردنیازمندکمک کرد وپول هایش رابه نیازمندداد واز ادامه سفرش به حج منصرف شد بعد ثواب سفرحج نصیبش شد وثواب بیشتری برد ودل نیازمندی راهم شادکردوبیش ازآن چیی راهدیه داد نصیبش شد

6- سه کار را نام ببرید که نتیجه آن در همین دنیا به انسان برگردانده می شود.

پاسخ6- صلهٔ رحم ؛ دارایی را بیشترمی کند و بر عمر انسان می افزاید،

فرزندی که به پدرومادر وبزرگ ترها احترام می گذارد باعث احترام فرزندانش دیگران به اومی شود

فردی که درقبال کارخوب دیگری تشکر می کند موجب ارفاق وگذشت درحق خود می شود

7-  ثمرات نیکی به پدر و مادر را بنویسید.

پاسخ7- نیکی به پدر و مادر علاوه بر نقش مهمی که بر سعادت انسان در جهان آخرت دارد، تأثیرات

زیادی نیز بر زندگی انسان در دنیا دارد. زیاد شدن دارایی و ثروت، برطرف شدن مشکلات و طولانی

شدن عمر برخی از نتیجه های احترام به والدین است.

 

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس چهاردهم):

 سربازان شیطان

1-   به نظر شما چه چیزی باعث شد برادران حضرت یوسف چنین رفتار بی رحمانه ای

با برادر کوچک خود داشته باشند؟

پاسخ1-می خواستند خودشان نزدپدرعزیز باشند وازعزیز بودن یوسف نزدپدرحسادت می کردند واورامانع عزیزترشدن خودشان درنزد پدرمی دانستند

به موارد زیر توجه کنید و رفتار انسان های حسود و انسان های غیر حسود را در

هر مورد پیش بینی کنید.

2- وقتی می بیند یکی از هم کلاسی هایش با معدل بسیار خوب رتبهٔ اول کلاس را

به دست می آورد.

پاسخ2-انسان حسود ناراحت می شود وشایستگی دوستش راانکار می کند اما انسان غیرحسود خوشحال می شود وافتخار می کند وازاوتشکر می کند

2- وقتی می بیند هم کلاسی هایش به یکی از دوستان او خیلی احترام می گذارند.

پاسخ3- فردحسود ازاین رفتار خشمگین می شود وسعی می کند شایستگی دوستش رابی ارزش جلوه دهدتابه اواحترام نگذارند ولی فردغیرحسود آنهاراتحسین می کند وآنهارابراین کار تشویق می کند وخودهم به آنهااحترام می گذارد

2-  وقتی از طرف مدرسه، به یکی از دوستانش جایزه ای داده می شود.

پاسخ4- فردحسود نه تنها تبریک به اونمی گوید بلکه اورامستحق دریافت جایزه نمی داند وسعی می کند زحمت اورابی ارزش جلوه دهد اما فرد غیرحسود اوراتشویق می کند وبااودست می دهد وبه اوافتخارمی کند وازاینکه دوستش جایزه گرفته خوشحال می شود.

 

ضرب المثل های زیر را بخوانید و توضیح دهید کدام یک از آنها انسان را امیدوار

و کدام یک او را ناامید می کند؟

3-  از تو حرکت از خدا برکت.

پاسخ۳-انسان راامیدوار می کند

4-    آب رفته به جوی باز نمی گردد.

پاسخ۴- انسان راناامید می کند

5- آب که از سر گذشت چه یک وجب ، چه صد وجب.

پاسخ۵-ناامیدی راجلوه می کند

6- بالاتر از سیاهی، رنگی نیست.

پاسخ۶- امیدواری

7-  ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است.

پاسخ۷- امیدواری رابالامی برد

8-  پایان شب سیه، سپید است.

پاسخ۸- امیدواری راتقویت می کند

9-  جلوی ضرر را هر وقت بگیری، منفعت است.

پاسخ۹-امیدواری راتقویت می کند

10-  تیری که در رفت، به شست نیاید.

پاسخ۱۰- ناامیدی رازنده می کند

11- حسادت چیست و چه تفاوتی با غبطه دارد؟

پاسخ۱۱- فرد نمی خواهد چیزی را به دست آورد؛ بلکه آرزویش این است که آنچه دیگران دارند از دستشان برود. این روحیهٔ ناپسند، حسادت نام دارد. وقتی می بینیم شکست دیگران هیچ سودی برای ما ندارد پس به جای ناراحت شدن از رشد آنها،

از خدا بخواهیم تا ما را نیز مانند آنها به رشد و موفقیت برساند. این روحیهٔ ارزشمند، غبطه نام دارد حسود که موفقیت مردم را شکست خود می داند، هر کاری می کند تا از موفقیت آنها جلوگیری

کند. او برای اینکه کسی را از چشم دیگران بیندازد، دربارهٔ او بدگویی می کند، خوبی هایش را انکار

می کند، به او تهمت می زند و حتی برای شکست دادنش نقشه های مختلف می کشد

12-  راه های درمان بیماری حسادت را توضیح دهید.

پاسخ۱۲- کسی که در معرض بیماری حسادت قرار م یگیرد، باید پیش از هر چیز به نعمت های بزرگی که

خداوند به خود او داده است توجه کند و خدا را به خاطر آن نعمت ها سپاس گوید. وقتی می بینیم شکست دیگران هیچ سودی برای ما ندارد پس به جای ناراحت شدن از رشد آنها،

از خدا بخواهیم تا ما را نیز مانند آنها به رشد و موفقیت برساند گام سوم برای درمان بیماری حسادت، نیکی به دیگران است. وقتی انسان خودش را به احترام

و نیکی به دیگران عادت می دهد، خود به خود احساس حسادتی که به آنها دارد از بین می رود.

13- دو راه اصلی غلبه بر ناامیدی را بیان کنید.

پاسخ۱۳- اول: یاد خدا و توکل بر او  - دوم: پایداری و جدیّت:

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس پانزدهم):

دوستی

1- به نظر شما ما می توانیم هرکسی را دوست داشته باشیم؟ ملاک و معیار دوست

داشتن چیست؟

پاسخ1-خیر- پس اولین معیار برای دوست داشتن دیگران، نزدیکی آنان به خدا و اطاعت

از اوست.

2- درباره معیارهای نامناسب دیگری که می تواند باعث دلبستگی به دیگران شود،

در کلاس گفتگو کنید.

پاسخ2-چهره زیبا، طنین خوش صدا، شیوه لباس پوشیدن و حتی وضعیت مالی افراد مایه دلبستگی آنها به دیگران استنابراین کسی که معیار دوست داشت نهایش تنها ظاهردیگران است باید از همان ابتدا خود را برای حسر تهای طولانی آینده آماده کند.

3-  دو نمونه از مشکلات دوستی های با معیارهای نادرست را توضیح دهید.

پاسخ3-وقتی کسی را دوست می داریم، محبت ما نمی گذارد خطاها و نقاط ضعف او را به خوبی ببینیم

و ب ههمین دلیل به راحتی به او اعتماد می کنیم. اشکال دیگر این گونه علاقمند یها، ناپایداری آنهاست

4-  با توجه به حدیث رسول اکرم صل اللّه علیه و آله مهمترین معیار برای دوست

داشتن افراد چیست؟

پاسخ4-پس اولین معیار برای دوست داشتن دیگران، نزدیکی آنان به خدا و اطاعت از اوست.

معیار دومی که می تواند محبت های ما را به مسیری درست راهنمایی کند، شناخت کسانی است

که بدون درنظر گرفتن منافع شخصی خود، ما را صادقانه دوست دارند

5-  راه مقاومت در برابر وسوسه های شیطان چیست؟

پاسخ5-از این رو دین اسلام به مردان و زنان با ایمان سفارش می کند چشم و گوش خود را از هر چیزی

که می تواند آنان را به گناه اندازد حفظ کنند نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است بادخودداری کرد دست دادن زن و مرد نامحرم حرام است.

 

پاسخ سؤالات پیام های آسمان سال سوم راهنمایی 1391 (درس شانزدهم):

 ثمرات انقلاب اسلامی

1- با دوستانتان در کلاس گفت وگو کنید و شرایط پیش از انقلاب کشورمان را با

شرایط کنونی ایران مقایسه کنید.

پاسخ1-وضعیت بهداشت در شهرها و روستاهای ما اسفناک بود و مجبور بودیم از ده ها هزار پزشک

پاکستانی و هندی در ایران استفاده کنیمدر آن زمان

دستگاه های صنعتی را با پرداخت هزینه های بسیار هنگفت از ابرقدرت ها می خریدیم،غربی ها

تحقیر و توهین به ملت ما را به حدی رسانده بودند که ما را مردمی وحشی می دانستند و ب هخاطر حضور

در ایران، حقوق فوق العاده ای به نام حق توّحش می گرفتند. ایران در میانکشورهای منطقه به بالاترین رشد تولید علم دست یابد و در برخی رشته های علمی جزء پنج کشور اول جهان قرار گیرد.

2-  به نظر شما ابرقدرت هایی که سالها به استثمار ملت های محروم پرداخته اند، آیا

حاضرند به راحتی از ثروت های این کشورها چشم پوشی کنند؟

پاسخ2-خیر

3-    فکر می کنید آنها چه برنامه ای برای ادامهٔ غارتگری در این کشورها دارند؟

پاسخ3-

4-  یک بار دیگر نقشه های بیگانگان را برای شکست ایران اسلامی مرور کنید و

دربارهٔ راه های مقابله با این نقشه ها با دوستانتان در کلاس گفت و گو کنید.

پاسخ4-محاصرهٔ اقتصادی، حمله نظامی، ترور و بمب گذاری، تفرقه افکنی و تلاش برای کودتا و ایجاد

جنگ داخلی ... . این ها همه نقشه هایی بود که استعمارگران بارها و بارها آنها را پس از انقلاب به

کار گرفتند، اما باز هم نتوانستند اسلام را در این کشور شکست دهند

5-  ثمرات انقلاب اسلامی را به صورت خلاصه بیان کنید.

پاسخ5-یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب، زنده شدن روحیهٔ خودباوری و احساس بزرگی در میان ملت

ایران است.

6-  چند نمونه از اقدامات ابرقدرت ها برای شکست نظام اسلامی ایران را توضیح دهید.

پاسخ6- کم اهمیت جلوه دادن حجاب، عادی سازی روابط نادرست بین دختران و پسران، ترویج بی عفتی

و آلوده کردن جوانان از اصلی ترین نقشه های دشمنان در زمان حاضر است. به همین دلیل آنها برای به زانو درآوردن ملت ها راهکار جدیدی به نام جنگ نرم 2 یا شبیخون فرهنگی را در پیش گرفته اند. شایعه پراکنی ،ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولان کشور، تولید فیلم های ضد ایرانی و ضد اسلامی،

7- خطرناک ترین سلاح دشمن در جنگ علیه انقلاب اسلامی چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ7-کم اهمیت جلوه دادن حجاب، عادی سازی روابط نادرست بین دختران و پسران، ترویج بی عفتی

و آلوده کردن جوانان از اصلی ترین نقشه های دشمنان در زمان حاضر است.

8-  هدف اصلی دشمنان را از اجرای نقشه های مختلف در کشورهای اسلامی بیان کنید.

پاسخ8- هدف اصلی دشمن از تحریم اقتصادی، جنگ نظامی و شبیخون فرهنگی چیزی جز نابودی باورهای دینی مردم و دور کردن آنها از دین نیست.

 



 


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نکات جالب وآموزنده درباره دانستنی های زندگی
دانستنی های زندگی

 

لباس های تنگ :1

افرادی که لباس های تنگ میپوشند عموماً افرادی مغرور و زود رنج اند. همچنین افرادی بسیار جذاب هستند. افرادی شایسته و معقول اند.
لباس های گشاد:2

افرادی که لباس های گشاد میپوشند افرادی بخشنده هستند. به هیچ وجه حسود نبوده و دوستان زیادی دارند. فداکار و صادق نیز هستند.
لباس های تیره:3

افرادی که لباس های تیره میپوشند عموماً افرادی خودخواه بود و بسیار خونسرد هستند. به ندرت عصبانی می شوند و سلیقه ی خوبی در انتخاب لباس دارند.
لباس های روشن:4

افرادی که لباس های روشن میپوشند افرادی فداکار و صادق هستند. افرادی مهربان و شوخ طبع هستند و عاشق صلح و صفا و آرامش اند.
لباس سبز:5

انتخاب رنگ سبز برای لباس معمولاً نشان دهنده آن است که صاحبان آن, شخصیتی قوی و اراده ای بالا دارند. در تصمیم گیری ها خیلی محکم عمل کرده و تا حدی خود رأی و مغرورند. این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند و در کمک به دیگران پیشقدم می شوند.
لباس آبی:6

اکثر آبی پوشها دارای نگاهی عمیق بوده وشخصیتی حساس وشفاف دارند .این افراد به راحتی فکر و نظر خود را به دیگران منتقل می کنند و به همین نسبت شجاعت و جرأت ویژه ای هم از خودشان نشان می دهند . آنها زندگی را زیبا دیده و بیشترین تلاش را برای استفاده بهینه از آن می کنند.
لباس مشکی:7

بیشتر اوقات انتخاب رنگ مشکی نشان دهنده آن است که این افراد انسانهایی رؤیایی هستند که در فضایی شاعرانه زندگی می کنند و در عین حال بسیار دست و دلبازند و تلاش میکنند با هر آنچه دارند به کمک دیگران رفته و گرهی از مشکلات آنها باز کنند. آنها بسیار اجتماعی، ظریف و ساده پسند هستند.
لباس قهوه ای:8

این افراد سمبل مهربانی و محبت هستند. برخی روان شناسان می گویند رنگ قهوه ای هر چه تیره تر باشد مهر ومحبت صاحبش بیشتر است. این افراد بسیار خونسردند و تقریباً هر چه را می خواهند به راحتی تصاحب می کنند. آنها در بدترین شرایط می توانند بهترین تصمیم ها را اتخاذ کنند.
لباس خاکستری:9

انتخاب رنگ خاکستری نشان دهنده این نکته است که این افراد معمولاً شخصییتی آرام و با اعتماد به نفس دارند. هر چند روان شناسان میگویند افرادی که دل در گرو رنگ خاکستری دارند , دو دسته هستند : یا از شخصیتی عصبی وانقلابی دارند وهمیشه به دنبال آرامش می گردند. آنها در مجموع انسانهایی سر سخت و سنگین دل هستند. نفوذ کردی برای همیشه در دلشان جای خواهی داشت.
لباس سفید:10

افرادی که لباسهای سفید را دوست دارند انسانهای خوش قلبی هستند و همیشه به دنبال دوست می گردند. این افراد معمولاً از کودکی روی پای خود بزرگ شده و دوست ندارند به دیگران تکیه کنند . در موقعیت های کاری, همیشه در حال ساختن نردبانی برای بالا رفتن از آن هستند, چرا که معتقدند از هر فرصتی باید استفاده کرد.
لباس رنگهای روشن:11

انتخاب این نوع رنگها, نشان دهنده این است که این افراد بشدت سر شار از انرژی مثبت بوده و عشق و بالندگی را به اطراف خود پخش میکنند. دیدار با این افراد, اگر چه ممکن است همیشه خوشایند نباشد, اما بازگیری انرژی مثبت و سازنده از آنها می تواند بقیه روز را برای شما زیباتر , دلچسب تر و قابل تحمل ترند ۰


|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


نمونه سؤالا عربي دوم راهنمايي

ضمير مناسب براي متکلم وحده چيست 5/0

الف) أَنتِ ¨      ب) هيَ ¨      ج)أُنا¨           د) هوَ¨

 

2-    کدام گزينه اسم است 5/0

جَلَسنَ¨      ب) في ¨      ج) أَفواجاً ¨      د) يَلعَبُ¨

3-                                           کدام گزينه جمع مؤنث سالم است 5/0

الف) جنات¨     ب) أَبيات¨         ج) أَصوات¨       د) أَموات¨

4-    جمله درست را با «ص» وجمله غلط را با «غ» مشخص کنيد 5/0

{ تَرَکَ فعل مضارع است  (..............)                 { حرف « نَ» در اول فعل مضارع متکلم مع  الغير به کار مي رود¨

5-    کلمه بارداًبه معني (...........) وکلمه ساذَجٌ به معني (............) مي باشد1

کلمه کارمند به عربي (.............) وکلمه آزادي به معني (..........) مي باشد

6-    جمله فارسي «من مي نشينم» را به عربي ترجمه کنيد ................5/0

7-    جملات زير را به فارسي روان ترجمه کنيد 5

الف) هذا الامرُ نَتيجهُ جُهده. ..........................................................

ب) هذا مَولودٌ ،هو جائعٌ . ..............................................................

ج) عَرَفَ صاحبُ الحديقهِ السّرَّ. ....................................................

د) يوسُفُ بَدَأَ بالبُکاء . .................................................................

و)ظَهَرَ المَکرُ و إِفتَضَحَ المکّارُ. ....................................................

8-    جملات زير را با ضمير مناسب کامل کنيد 1

الف) ................... نَظَرنَ إلي السماء                           ب)............... يأکلونَ الجُبنَ

ج) .....................وَصَلَتا ألي المدرسه .                        د)............... أ َذکُرُ ربي دائماً

9-                                           کلمه نادرست را اصلاح کرده وجمله درست را بازنويسي کنيد5/0

{ هو تَلعَبُ قَليلاً  ..........................................     { هُم کَتَبَ بالقَلَم ِ .............

10-  جملات زير را به مذکر تبديل کنيد5/0

{ أَنتِ نَظَرت ِ إِلي الصوره ِ . ................................................

{ أَ لا تَنظُرينَ إِلي عاقبه المکذّبين ؟..........................................

11-  به سوالات زير پاسخ دهيد5/0

{ کَيف يَقرَؤونَ القرآنَ؟ ............. القرآنَ بِصَوتِ الحَسَن ِ

{ هَل طَلَبتُنَّ المُساعدهَ؟ نَعَم .........................................

12- جاهاي خالي را با فعل ماضي مناسب کامل کنيد1

{ألطالبه .............. عَلي الکرسي ( جَلَسَ)                       {ألمعلمان ِ ................إلي المدرسه.(وَصَلَ)

{ألطالباتُ ........... ألدرسَ (سَمِعَ)                                  {نَحنُ .....................أيمانَنا( حَفِظ َ)

13- جاهاي خالي را با فعل مضارع مناسب کامل کنيد 1

{ ألبناتُ الصغيراتُ .................. في الحديقهِ (لَعِبَ –َ ) { أَنتما .............. ألي ثَمَراتِ الاشجار ( نَظَرَ –ُ)

أيتها ألطالبه ..................... القرآنَ (حفِظ َ –ِ)       الکافران ِ ......... النِعَم (کَفَرَ –ُ )

14- فعل ماضي را به مضارع وفعل مضارع را به ماضي تبديل کنيد5/0

{ أَنا أَسمَعُ سؤالاً مفيداً..........................{ أنتم رَجَعتُم مِن المدرسه. ........

15- با توجه به ضمير جملات را بازنويسي کنيد 5/0

{أنتم تَرَکتُم عباده الطّاغوت .(هُم) .................... { هو يَرجِعُ إلي البيت (أنتم)

16- هم خانواده کلمات داده شده را در آيات زير بيابيد وزيرآن خط بکشيد

قَتل

باب

 

بابٌ

 

الف) لَها سبعَهُ أَبواب .                               

  ب)حَرِّض النومنينَ علي القِتال

17- در دعاي زير فعل هاي مضارع را بيابيد وزير آن خط بکشيد

الحمدُ لِله الّذي يَخلُقُ وَ يَرزُقُ (سپاس خداوندي را که خلق مي کند وروزي مي دهد .)

 

 

عربی دوم  

گزينه درست را با علامت (*) مشخص كنيد

1-  ضمير مناسب براي جمع مذكر غايب كدام گزينه است

الف) أنتَ□       ب) هما□                 ج) هم□         د) هنَّ □

2- كدام گزينه اسم است

الف) جلسنَ□          ب) في□        ج) يعملانِ□         د) الكتاب□

3- كدام گزينه در اشاره به ودر براي كلمه (آيه) به كار مي رود

الف) ذلك□            ب) اولئك□          ج) تلك□       د) هذان□

4- كدام گزينه جمع مونث سالم است

الف) مسلم□           ب) جنات□           ج) صالحانِ □      د) مسلمونَ□

2- جمله درست را با (ص) و جمله ناد رست را با (غ) مشخص كنيد

الف) تَرَكَ فعل مضارع است.       ص□       غ□

ب) ‹ نَ › در اول فعل مضارع متكلم مع الغير به كار مي رود. ص□      غ□

3- جمله فارسي را به  عربي ترجمه كنيد.  ما نوشتيم

4- كلمه (بارداً ) به فارسي (............) و واژه آزادي به عربي (.......................) است

5- جاي خالي را با ضمير مناسب پر كنيد

الف) ........................ نَظَرنَ الي السماء

ب) ......................... يدخل الصف

6- از ميان جملات زير جمله مربوط به هر تصوير را مشخص كرده و زير آن بنويسيد.

الف) تنظر الطفله الي السماء                    تصوير وارد شدن زن به اطاق)

ب) تدخُلُ المِرأه الغرفه                           تصوير نوشيدن آب توسط يك مرد)

ج) يشرب الرجلَ الماءَ

د) يسبحَ مهدي في البحرِ

7- با توجه به ضمير داده شده فعل را تغيير دهيد

الف) انتنَّ شربتنَّ الماء ( أنتما) .............................................       ب) هي تغسِلَ وَجهَها( هما مونث) ...............................وجههَما

8- در جمله هاي زير كلمه نادرست مشخص شده است درست آن را بنويسيد

الف) أنتم تحرسان الوطن الاسلامي .................... سعيد فتحتِ الكتاب. ..................................

9- جاهاي خالي را با استفاده از كلمات داده شده كامل كنيد

الف) نحن .............. بفرح المسلمين. ( تفرحينَ. نَفرحُ)

ب) ............... سميه من المدرسهِ .( خَرَجَت. خرجا)

10- جمله ( التلميذتانِ جَلَسَتا ) را به مذكر تبديل كنيد. (...................................)

11- جاهاي خالي را با فعل ماضي مناسب كامل كنيد.

الف) هم .............. مِن مكانهم.(نَهَضَ)

ب) عليٌّ و اميرٌ ............. الرساله( وَ‍ جَدَ)

ج) أيها المسلمونَ! هل انتم ............ كلامَ الحقِّ ( سَمِعَ)

12- جاهاي خالي را با فعل مضارع مناسب كامل كنيد

الف) هنّ ................ ألي ثمرات الاشجار(نَظَرَ –ُ )

ب) الطالبانِ ............ أمامَ قدره الله.( خَشَعَ –َ)

ج) أيتها المؤمنات هل أنتنَّ ......... الامّه( نَصَرَ –ُ)

13- پاسخ پرسش زير را با استفاده از ضمير و فعل مناسب كامل كنيد. هل أنتَ قرأتَ القرآنَ؟ نعم ....................... القرآنَ

14- در جملات زير فعل ماضي را به مضارع تبديل كنيد.

الف) أنتِ سجدتِ ( سَجَدَ –ُ) ............ب) المعلمونَ خَرَجوا مِن المدرسه ( خَرَجَ –ُ)

15- جملات عربي را به فارسي روان ترجمه كنيد.

الف) جاء صيادٌ إلي الغابه. .......................................

.ب) هذا مولودٌ هو جائعٌ. ...........................................

ج) تَفتَحُ فَمَها و تَسبَحُ . ..............................................  

 د) رَجَعَت الامُّ حزنَت كثيرا. ........................................

16- الدراسات القرآنيه

هم خانواده كلمه وَقَعَ را در آيات زير بيابيد و زير آن خط بكشيد.

الف) إنّ الدينَ لَواقِعٌ فلا أقسمُ بمواقِع النّجوم.

ب) با توجه به توضيحي كه در كنار آيه آمده است جاي خالي را پر كنيد.

................... يستوي الاعمي و البصير؟( حرف استفهام) ( آيا نابينا و بينا برابرند)

ج) هذانِ ............... (اسم مثني مذكر ار خَصم) ( اين دو گروه دشمن هستند)

17- با توجه به متن پاسخ پرسشها را مشخص كنيد.

هؤلاء الاولادُ يذهبونَ ألي الحديقهِ و يَلعبون فيها. عليٌ و اميرٌ يذهبانِ عند شجره السرو.هما يجلسانِ تحت ظلِّها و ينظران إلي الفراشات.

الف) هل يذهب الا ولاد ألي الحديقه؟                       نعم □           لا□

ب)    هل يذهب عليٌ و اميرٌ إلي الشّارعِ ؟               نعم □            لا□

ج) مَن ينظر إلي الفراشات ؟                              الاولاد□           عليٌ و اميرٌ□

د) مَن يلعبُ في الحديقه؟                                   الاولاد□           عليٌ و اميرٌ□

نمونه سوال عربي .پايه دوم

 

عربی دوم  

1 - معنی لغت عربی را به فارسی و فارسی را به عربی ترجمه کنید . 1نمره

مغازه (                ) مُوَظَّفٌ (              ) النَجَّدَة (               ) زمستان (                )

2 -       جمله های عربی را به فارسی روان ترجمه کنید . 4 نمره

الف : وَصَلَ الَوَنَظَرَ الی البَیتِ المَحروق .

ب: عِندَ مَا خَرَجَ الغرابُ شَکَرَ الغَزالَةَ.

ج : فَظَهَرَ المَکرُ وَ افتَضَحَ المَکّا رُ .

د : نَحنُ هَرَبنا فی ظُلمَةِ اَللّیلِ .

3 - کدام صیغه فعل ماضی به عنوان ریشه فعل شناخته می شود ؟ 5/0نمره

مفرد مذکر غا یب(   )  مفرد مونث غایب (  ) مفرد مذکر مخاطب (  ) مفرد مونث مخاطب( )

4 - جاهای خالی را با استفاده از کلمات داده شده به معادل عربی برگردانید . 1نمره

کانَ الجَوُّ بارداً ................ ( برخا ست ) الطالبةُ . ف ................. ( خوشحال شد ) الطّفلُ وَشَکَرَها .

5 - برای هر یک از عبارات زیر اسم اشاره مناسب بنویسید . 1نمره

الف : ....................... عالمونَ .                          ب: ..................... الجَنَّةُ .

6 - در جای خالی ضمیر مناسب بگذارید ؟ 1نمره

الف : ................. رَکعَتِ وَ سَجَدتِ للهِ .          ب : .................. ظالِمونَ .

7 - متناسب با ضمیر داده شده جمله را تغییر دهید .  1 نمره

انتَ دَخَلتَ فی دین الله ( اَنتُم )

8 - با استفاده از « نَعَم »  کامل به پرسشهای زیر پاسخ دهید . 1نمره

الف : هَل قَصَد تُنَّ عِبادُةَ الرَّ بِّ ؟

ب: هَل قَراتَ القرآنَ؟

9 - جمله روبرو را به مذکر تبدیل کنید ؟ کَتَبَت الطالبِةُ التَّمریناتِ . 1نمره

10 - غلطهای موجود در عبارت زیر را تصحیح کنید . 1نمره

اَیُّها الطالِبُ ، اَنتِ حَفِظتِ دَرسَکَ .

11 - جای خالی را با فعل ماضی مناسب پر کنید . 1نمره

الف : اَلبِنتانِ ........... فی الغُرفةِ . ( جَلَسَ )             ب : اَلِّرجالُ .................... مِن مَکانِهِم  ( نَهَضَ)

12- با توجه به کلمات داخل پرانتز ، هم خانواده آنها در آیات زیر پیدا کنید ؟ 5/نمره

الف : ( جَمَعَ )   وَاعتَصِموا بِجَبلِ اللهِ جَمیعاً .

ب :   ( قلیلٌ )    کَم مِن فَئِةٍ قَلیلةٍ غَلَبَت فَئِةً کَثیرَةً .

13- کلمات داده شده زیررا با توجه به معنی آیات در جای خالی قرار دهید.( یک کلمه اضافی است ) 1نمره

( عَمَلاً – رَسُولٌ – شَیءٍ )

هُوَ بِکُلِّ ........ عَلیمٌ . ( او بر هر چیزی آگاه است )  فَلیَعمَل ......... صالِحاً . ( باید کاری شایسته انجام دهد )

نمونه سوال امتحان عربي نوبت دوم – پايه دوم راهنمايي

 

 

 

عربی دوم (

1- در جواب پرسشهایی که با هَل°سؤالی می شود در جواب از... یا ... استفاده می کنیم .  5/0نمره

2- معنی لغات زیر را بنویسید .2نمره

خافَ (            ) ِضیافةٌ (              )  َالِملْح (                ) مُوَظّف (          ) سَمَکه (        )  َالرََّبیع (           )صَومِعَه(        )  لاشَیءَ(            )

3 - عبارات زیر را به فارسی ترجمه کنید .4نمره

الف : فی یَومٍ مِن الا یّامِ ، جاءَ صیّادٌ إِلی الغابْهِ .

ب: فَقَد رِسالَه مُهَّمه لِلرَّئیسِ .

ج : نجَحَ سعیدٌ فی الامتحانِ .

د : نحنُ نَحفظُ یوسفَ نَحنُ ﺃَشِدّاءُ.

4 - غلط های موجود در عبارات زیر را تصحیح کنید . 5/0نمره

ایُّها القاضی ! حَکَمْتِ بِالعَدْلِ .

5 - متناسب با ضمیر داده شده کلماتی را که زیرشان خط کشیده شده است تغییر دهید .2نمره

الف : اَنتَ دَخَلْتَ فی دینِ اللهِ . ( اَنتما )

ب: اَنتُنّ تَرکتُنَّ عبادهَ الطّاغوتِ . ( اَنتم )

در عبارت زیر فعل ماضی را به صورت فعل مضارع بنویسید .5/0نمره

سَمعَ الطّفل ُ کلامَ والِدهِ :

 

6 - با استفاده از کلمات داده شده جاهای خالی را پر کنید .2نمره

1- الطّالبانِ ................ الخَیرَ . ( مضارع عَمِل )

2- أُولئکَ .................... رَبَّهُم عَلی نِعُمِه . (مضارع شَکَرَ)

در آیات زیر هم خانواده های کلمات داخل دایره را مشخص کنید .  5/0نمره

اصلاح

             اِعمُلُوا صالحاً....................

لا نُضیعُ اَجرَ المُصْلِحینَ.

7 - جاهای خالی را با فعل مضارع مناسب پر کنید .   1  نمره

الف : ایهُّا الجاهِلونَ ! اَنتمُ ....................اَنفُسَکُمْ .(ظَلَمَ)

ب: ایُّها الکافِرانِ ! انتُما .....................النّعَمَ. ( کَفَر)

8 - از میان کلمات داده شده کلمه ی مناسب را در جای خالی بنویسید 1نمره

1- نَحنُ .................. بِفَرَحِ المُسلمینَ.(فَرِحتُ- نَفَرحُ- تَفرحینَ )

2-أنا .....................اللهِ لِنعمه و لا أکفُرُ. (تشکُرونَ – نَشکُرُ- أشکُرُ)

9 - به پرسش زیر با نعم پاسخ کامل دهید .  1نمره

هَلْ تَسجُدُ لِلّه؟

 

 

 

عربی دوم  

- جمله هاي زير را به فارسي روان ترجمه كنيد:3 نمره

الف :وَقَفَتْ قَليلاً تَحتَ اَلشَجَرَة

ب:ذََهَبَتْ إلي بِركَةِ ماءٍ وَ شَرِبَتْ مِنْها

۲- فقط كلمات مشخص شده را ترجمه كنيد:۱ نمره

صَرَخَ الغُرابُ :اَلنَّجْدَةَ

حَمَلَ حِجارَةًَ مِن سِجّيلٍ

3- جاي خالي هر جمله را با استفاده از معادل عربي كلمه داده شده پر كنيد:۱ نمره

..... الطّالِبَةُ وَ اَخَذَتْ كُتُبَها(گذاشت)

..... فِي البِركَة ِشي ءٌ . ( نيست)

۴- در جاي خالي فعل ماضي مناسب بنويسيد:۲نمره

الف: .... الطّفلُ و شَكَرَها .    ( ف ر ح )

ب: ..... اَلمعلّمَةُ في الصَّف . (د خ ل )

۵- در جاي خالي ضمير مناسب بنويسيد:۲نمره

الف:....اَخَذَت الحِِجارَةَ  .

ب: .... قَرَأَ الدَّرْ سَ .

6-فعلهاي داده شده را ترجمه كنيد:۱ نمره

نشست (           ) خنديد (          )

۷- غلط هاي مشخص شده را تصحيح كنيد:1 نمره

هي مؤمنٌ  .         هي طفلة صَغيرَ    .

۸ – جمله زير را به صورت مؤنث بنويسيد:۲نمره

هُوَ مُؤمِنٌ    .......................               سَميعَ اَلرَْجُلُ.........................

۹– اسم اشاره ي نزديك و اسم اشاره ي دور را صرف كنيد:۲نمره

 

 

عربی دوم ا

۱ -  معنی لغات زیر را بنویسید . ۲ نمره

 

خافَ (‌‌‌         )    ِضیافةٌ (         )        َالِملْح (            )  مُوَظّف (              )

اَلحَريق (       ) لاشَیءَ (        ) الکُحول   (                )  كلاغ (                 )

۲- عبارات زیر را به فارسی ترجمه کنید .۵/۳نمره

الف : فی یَومٍ مِن الا یّامِ ، جاءَ صیّادٌ إِلی الغابْهِ .

ب: فَقَد رِسالَة مُهَّمة لِلرَّئیسِ .

ج : عِندَما رَجَعَت الاُمُّ ، حَزِنَت کَثیراً

۳- کدام صیغه فعل ماضی به عنوان ریشه فعل شناخته می شود ؟ 5/0 نمره

الف)مفرد مذکر غا یب□    ب) مفرد مونث غایب  □     ج) مفرد مذکر مخاطب □  د) مفرد مونث مخاطب □

۴- جمله زیر را به مذکر تبدیل کنید 75/0نمره

کَتَبَت الطالبِةُ التَّمریناتِ .(                                                   )

۵- غلطهای موجود در عبارت زیر را تصحیح کنید .  75/۰ نمره

اَیُّها الطالِبُ ، اَنتِ حَفِظتِ دَرسَکَ .

۶- جای خالی را با فعل ماضی مناسب پر کنید . 1 نمره

الف : اَلبِنتانِ .................. فی الغُرفةِ . ( جَلَسَ )

ب : اَلِّرجالُ .................... مِن مَکانِهِم  ( نَهَضَ)

۷- هم خانواده ی کلمه ی داخل مستطیل را در آیه ی مقابل آن پیدا کنید و در پرانتز بنویسید.5/۰نمره

رَجَعَ

 

 

اِنّا لِلّة و اِنّا اِلَيهِ راجِعونَ (‌             )

۸- براي هر ضمير فعل ماضي مناسب بنويسيد.  ۱ نمره

الف) اَنتَ ........      (  كَتَبَ  )

ب ) هُم    ......       (  خَرَجَ )

۹- در جاي خالي ضمير مناسب قرار دهيد . ۱ نمره

الف) .....   كتَبنَ الدَرسَ .

ب ) ......   جَلَستُما .

ج )......   نَدِمتُم .

د) .................. رَکعَتِ وَ سَجَدتِ للهِ

۱۰- در جاي خالي فعل ماضي مناسب بنويسيد. ۵/۰ نمره

الف)اَلمُعَلِمَتانِ .....   اَلمَدرَسَةِ .   ( دَخَلَ )

ب) اَلمُعَلِماتُ .....    مِنَ الغُرفَة ِ .  ( خَرَجَ )

۱۱- جمله ی زیر را به عربی ترجمه کنید .۷۵/۰ نمره

من خارج شدم.   (                                         )

۱۲ - صیغه ی فعل های زیر را بنویسید.  ۱ نمره

الف ) سَمِعتُم     ( صیغه :...............)

ب ) یَجلِسانِ     ( صیغه  :..............)

۱۳- از میان فعل های داده شده ، فعل مناسب هر جمله را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید . 5/0 نمره

(سَجَدَت–  حَکَمتَ – سَمِعوا )

الف ) اِیُّها القاضی هَل ........... بِالعَدل ؟

ب  )   .......  هُدی لِلهِ .

۱۴- پاسخ پرسشها را با استفاده از فعل مناسب کامل کنید . 75/0 نمره

الف )   هل الطالِبُ بَلَغَ الرُّشدَ ؟            نعم ، هُوَ ....... اَلرُشدَ.

ب )    هَل فَرِحتَََََ کَثیراً  ؟                   نَعَم ،  .......کَثیراً .

ج )     هَل یَذکُرُ المؤمِنُ اللهَ ؟              نَعَم هُوَ ...........الله َ.

۱۵- از میان فعل های داخل پرانتز ، فعل مناسب را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید. 5/0 نمره

اَلحِمارُ وَ الثَعلَبُ ..... قُربَ الاَسَد.   ( جَلَسوا – جَلَسا – جَلَسنَ)

نمونه سوال عربي .نوبت اول  .پايه دوم

 

 

 

 

عربی دوم  

-- کلمات زیر را ترجمه کنید 5/1

الحطب(         )الکحول(         )اشداء(        )نامه (            )بهار(         ) گرگ (          )

2-جمله هاي عربي  زير را به فارسي روا ن ترجمه نماييد5/4

لماذا أبونا يـُحـِب ّ يوسف َ كثيرا ً ؟

ذهبتْ غـَزالة ٌ الي بـِركـَة ِ ما ء ٍ

اليو م ُ ضيافة في بيت ِ الأسـَد ِ

أيـُها الأصدقاء ، هل رأيتم ْ رسالة َ الرييس ِ ؟

3-جاهاي خالي را با ترجمه ي مناسب  پر كنيد5/0

الف ) صباح اليوم ِ الآتي  . صبح روز ....... .   هجم َ علينا كـَـلب ٌ .   ....... بر ما حمله برد  .

4- با توجه به كلمه ي داخل كمانك ، به سوال پاسخ كامل دهيد5/0

مَن ْ يــَقــبـَل ُ كلام َ الحق ّ ِ؟ ( نحن ُ ) (                                       )

5-از ميان كلمات داده شده ، كلمه ي مناسب را در جاي خالي بنويسيد1

الف ) أنـا ........... الله َ لــِنـعــمِه ِ و لا أكــْـفُــرُ  . ( تشكرون. ، نشكُر ُ ، أشكرُ)

ب  ) .......نــَعــْلــَم ُأنّ َ وعد َ الله ِ حقّ  ٌ . ( أنا  ، أنتم ، نحن ُ (

6-با توجه به ضماير داده شده  ، عبارت هاي زير را باز نويسي نماييد1

الف) أنت ِ تسألين َ عن ْ سبب ِ هلاك ِ  فرعون َ (انتنّ)

ب)أنتم تحكمون َ بين الناس ِ بالعدل ِ .   ( أنت َ (

۷ - در عبارت هاي زير فعل هاي ماضي را به مضارع تبديل نماييد1

الف ) سَمِع َ الطفل ُ كلام َ والده ِ . ( ــَ)

ب ) عَمِــلتْ الطا لبة ُ عملا ً صالحا ً . (ــَـ (

۸ - غلط موجود در عبارت زير را تصحيح كنيد5/0

الف ) أيها الطالبُ ! أنت َ حفظـت ِ  درسك َ .

9 - جاهای خالی را با فعل مضارع مناسب پر کنید 1

الف)ان الله----------باالعدل.( أمر)

ب)انتما ---------- امام قدره الله.(خشع)

10- در جمله های زیر فعلهای مضارع را به ماضی تبدیل کنید1

الف) نحن نفرح کثیرا

ب) انتما تخرجان من المسجد

۱1 - ضمیر مناسب فعل هاي زير را بنويسيد: 5/1

....... یـَشکـُرُ        ........ تذهبان ِ     .......... یحمِلن َ

........ تـَنصُرُ .         .......یذهبان ِ .             ........ یکتبون

12- الد ّراسا ت ُ القر آنية

با توجه به معني آيه ، كلمه ي درست را در جاي خالي بنويسيد)  . شي ء – يوم – حمل) 1

مالك ِ ....... الدين ِ .      صاحب روز جزا .           سوره ي حمد

نمونه سوال عربي .نوبت دوم .پايه دوم

 

هو بكــلّ ....... عليم ٌ .  او بر هر چيز آگاه است .     سوره ي بقره

 

 

 


سوال عربی دوم نوبت اول

 

1

کلمه های زیررا معنی کنید .الف : اختبار :  آزمایش کردن (     )  خبر دادن ( )         الکل (    )ب: الضیافه : زمستان (     )   مهمانی (    )             شادی(    )ج: ظلمت :ظلم کردی (     )    ظلم کردم (    )     ظلم کرد (    )د: خنادق :     رازها(     )    ماموریت (     )           سنگرها (     )

2

2

جملات زیر را به فارسی روان ترجمه کنید .الف:  فظهر المکر و افتضح المکار .................................................

ب : کیف جمع الاسد هذه الاطعمه .....................................

ج: خرجت الام من البیت ........................................د:  نحن هربنا فی ظلمه اللیل .............................................: 

4

3

به عربی برگردانید .ما قبول کردیم دین اسلام را .    ( ........    .......   دین الاسلام  .)

1

4

به طور کامل به سوالات پاسخ دهید .الف : هل   کسبتم   الحسنات ؟  نعم ..................................

5/0

5

نوع ( اسم – فعل – حرف ) کلمات مشخص شده را بنویسید .جاءهم کتاب من عند الله .جاء(...........)       کتاب(...........)

5/0

6

علامت مناسب را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید . الف : علامت (متکلم وحده )   (  ت – ت – ت  - ت   ) ذهب.......ب : علامت (  جمع مونث غایب ) ( ن – وا – تم – تن ) ذهب .......

5/0

7

صیغه خواسته شده را انتخاب کنید و در جای خالی بنویسید . الف : فعل ماضی – مفرد مونث مخاطب : ........................( اکلت  - اکلت -   اکلت  )

ب : فعل ماضی – جمع مونث مخاطب :   ......................

(  ذهبن   - ذهبتم – ذهبتن )

5/0

8

غلط های مشخص شده در عبارات زیر را درست کنید .

الف : محمد و امیر کتبتا الدرس                        

 ب : ایتها الطالبتان نظرتم الی الدرس 

5/0

9

در جای خالی فعل ماضی  مناسب بنویسید .

الف : ایها الرجل ...............لربک . ( سجد )       

 ب : مریم .............عینها . ( فتح )

ج : انتن ................القران . ( قرا )           

 د : السیدات  ...............الرساله . ( وجد )

1

10

در جای خالی ضمیر مناسب بنویسید .الف : ........  جلستما فی الغرفه . ب : ........ کتبت   واجباتی .ج : .......... نهضوا من مکانهم .    د: ................ حکمت   بالعدل .

1

11

مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید و در جای خالی قرار دهید .الف :  انتم ......................      ( کتبت   -    کتبت    -    کتبتم   )ب : نحن ........................      ( کتبنا   -      کتبتا     -  کتبوا   )ج : التلامیذ ....................       ( کتبا    -      کتبوا     -  کتبت  )   د : ایتها الطالبه ...............       ( کتبت   -     کتبت    -   کتبت )

1

12

با توجه به معنی ایات در جای خالی کلمه مناسب را انتخاب کرده و قرار دهید .(رجل   - رسول – کبیره  ) الف : جاءکم  ............... مصدق . ( پیامبری راستگو بر شما آمد )ب : قال ...................مومن . ( مردی مومن گفت ) ***هم خانواده کلمات   (( کبیره ))  و (( باب )) را در ایات  زیر پیدا کنیدو زیر ان را خط بکشید . &*&* لها سبعه ابواب  *&*&       &*&*  و هم مستکبرون *&*&

1

13

متن عربی را بخوانید وبه سوالات با توجه به متن پاسخ دهید . (( ثم نهض ثعلب و قال . مرحبا بالاسد علی هذه الضیافه فی هذا الفصل . انه قوی و هو سلطان الغابه . الحمار و الثعلب جلسا قرب الاسد .))الف : من جلس قرب الاسد ؟          الحمار (      )    الذئب  (   )

ب : من قال : مرحبا بالاسد علی هذه الضیافه .

الحمار (    ) الثعلب (    )ج : هل کا نت الضیافه فی بیت الذئب  ؟ لا  (    )     نعم (     )

5/1

 

 

 

 

 

رديف

 

بارم

1

فقط كلمات مشخص شده رامعني كنيد.

ذهبا معا. ديروزشما نامه راگرفتيد.

قصداختبارالدرس. الاسداكل معهماايضا.

1

2

جاهاي خالي راباترجمه مناسب كامل كنيد.

عندمارجعت الام حزنت كثيرا. هنگامي كه .................. برگشت ......................... ناراحت شد.

كيف جمع الاسدهذه الاطعمه. .................. شيراين ..................... راجمع كرد.

1

3

انواع كلمه (اسم – حرف – فعل)رادرجمله زيرمشخص كنيد.

ذهب صياد الي الغابه.

1

4

بااستفاده ازكلمات جدول راكامل كنيد. (مؤمنون - مساجد – مشركين - طالبات)

جمع مكسر

جمع مذكرسالم

جمع مؤنث سالم

 

 

 

 

 

1

5

درجاي خالي فعل ماضي مناسب بنويسيد.

هم ...................... في الصف.(جلس) الطالبه ...................... الي السماء.(نظر)

ايتهاالطالب انت ...................... التمرينات.(كتب) انتم................... من الصف .(خرج)

1

6

درجاهاي خالي ضميرمناسب بگذاريد.

....................... سمعتن صوت الطائر. .................. حفضتماايمانكما.

.................... خرجتا من المدرسه. .................. ظلمت نفسي.

1

7

بااستفاده از(نعم)به طوركامل پاسخ دهيد.

هل كسبتم الحسنات؟

هل قرأت القران؟

1

8

جمله مناسب تصويركدام است.

انت كتبت الدرس. انتمااكلتا الطعام.

هي كتبت الدرس. انتما اكلتما الطعام.

5/0

9

غلط هاي موجوددرعبارت هاي زيررااصلاح كنيد.

ايتهاالطالبه جلست علي الكرسي....................... المعلمان جلسوا في الغرفه. ................

5/0

10

جاهاي خالي رابافعل ماضي مناسب كامل كنيد.

الغزاله والبومه .............................. الي بيت الاسد.(ذهب)

الطالبات ...................... الدرس. (سمع)

5/0

11

جمله هاي عربي رابه فارسي ترجمه كنيد.

سترت نفسي بين الاشجار.

هل نسيت مره اخري؟

نظرت الي البركه.

أمر بجمع الحطب.

5/3

12

مناسب باضميرداده شده جمله راتغييردهيد.

انتماذهبتما الي منطقه العدو.(انت)

هودخل المدرسه. (نحن)

5/0

13

صيغه فعل (جلست )كدام است؟

جمع مؤنث غايب ( ) مفردمذكرمخاطب ( )

مفردمؤنث غايب ( ) مفردمؤنث مخاطب ( )

5/0

14

هم خانواده كلمه داده شده رامشخص كنيد.

(العمل) - الذين آمنواوعملوالصالحات.

5/0

15

باتوجه به كلمات داخل پرانتز آيات راكامل كنيد. (رب - شرب- ذهب - رجل )

قال .............. مؤمن . مردي مؤمن گفت.

هو.............. كل شيء. اوپروردگارهمه چيزاست.

5/0

16

كدام فعل براي جاي خالي مناسب است. الرجل ..................... الي البيت. (رسيد)

وصل دخل وصلت دخلت

5/

17

باتوجه به متن به سؤالات پاسخ دهيد.

محمد جندي ايراني.ذهب الي منطقه العدو.هوستربين الاشجاربعدتعرف علي قوات العدو.هرب في ظلمه الليل.

وصل بعدساعه.

اين ذهب محمد؟ ذهب الي منطقه العدو ذهب بين الاشجار

متي هرب محمد؟ بعدساعه في اليل

 

5/

 

 

عربی دوم راهنمایی

 

« یاد خدا آرامش بخش دلهاست »

1.       جای خالی آیات را با استفاده از کلمات  « رَجَعَ – خَرَجَ – جَعَلَ »   کامل کنید . ( یک کلمه اضافی است) ( 5/0 نمره)

الف) .................... اللَّیلَ سَکَناً .                    ( شب را مایه آرامش قرار داد. )

ب) ..................مُوسی إلی قَومِهِ.                ( موسی (ع) به سوی قومش بازگشت. )

 

2.  فقط کلمات مشخص شده را از عربی به فارسی و از فارسی به عربی  ترجمه کنید . ( 5/0 نمره)

حانَ  اللَّیل ُ .  (                )

آقای جلیلی  کارمند  است .  (                 )

 

3. جملات زیر را به فارسی ترجمه کنید. ( 3 نمره)

الف)  نحنُ نَذهَبُ إلَی الغابـَةِ وَ نَشرَبُ الماءَ .

ب) عَلِمَ یُوسُفُ نیّة َ إخوَتِهِ قَبَدَأ َ بِالبُکاءِ .

ج) تَسبَحُ السَّـمَکـَة ُ فی وِعاءٍ زُجاجیٍّ

 

 

4.ترجمه ناقص را کامل کنید .  ( 1 نمره)

رأیتُ ظِّلاً بَینَ الأَشجارِ .                               .................... بین درختان ..................... .

لَبِسَت الحدیقــََة ُ اللِّباسَ الأَ خضَرَ وَ فَرِحَت.         باغ لباس ................ پوشید و .................. .

 

5. به عربی بنویسید . ( 1 نمره)

کی به خانه می روی؟  ( مذکّر)

 

6. پس از خواندن متن به سؤالات پاسخ کامل دهید . ( 5/1 نمره)

الأَطفالُ یلعَبونَ فِی الحَدیقــََة ِ ثُمَّ یَجلِسونَ تَحت الشَّجَرَة ِ ویأکُلونَ الجُبنَ و الخُبزَ .

الف) مَن یَلعَبُ فِی الحَدیقــََة ِ ؟

ب) أَینَ یَجلِسونَ ؟

ج) ماذا یَأکُلُ الاطفالُ ؟

 

7. توضیحات خواسته شده را بنویسید.  ( 5/0 نمره)

جمع « اُخت »  (                  )               متضاد « عُسر »  (                  )

 

8 . به عربی پاسخ دهید. ( 1 نمره)

     هَل کَسَبتِ الحَسَناتِ ؟ نَعَم ، ................................................ 

أَینَ تَذهبینَ ؟  ....................................................... 

 

9. در جای خالی ضمیر مناسب قرار دهید. ( 1 نمره)

..............یکتُبانِ          ................. خَرَجنَ                .................. تَسمَعونَ              ................. فَرِحَ

 

10. جاهای خالی را با فعل ماضی مناسب کامل کنید. ( 1 نمره)

أنتِ ................... الدَّرس ( کَتَبَ  )         أنا ................... ربّی  ( ذَکَرَ  )

الطِفلانِ ................. القرانَ  (حَفِظَ )          ایتها المسلماتِ هل .................. ربِّ العالمینَ ( شَکَرَ )

 

11. جاهای خالی را با فعل مضارع مناسب کامل کنید. ( 1 نمره)

نحنُ  ................... بالخَوفِ ( شَعَرَ  ـُ )      هِیَ ................... ألَی السَّماء  ( نَظَرَ  ـُ  )

هُم ................. الصالحات  (عَمِلَ  ـَ )       أَنتما .................. الشجرةَ ( غَرَسَ  ـِ )

 

12. در جملات زیر نوع و صیغه افعال را مشخص کنید. ( 1 نمره)

هُما تذهبانِ إلَی المدرسَة ِ  (                 ) (                  )

أَنتم شَکَرتم رَبَّکُم  (                   ) (                  )

 

13. با توجه به صیغه خواسته شده هر جمله را بازنویسی کنید. ( 5/1 نمره)

ایّها الطفلُ، أَنتَ لَعِبتَ .  ( مثنی مذکر مخاطب )

هُوَ یَفتَحُ البابَ .   ( جمع مؤنث غایب )

 

14. لِمَن تَسجُدینَ یا  ................. . ( 25/0 نمره)

الف) أَخی £             ب) بُنَیَّتی £              ج) صدیقاتی £          د) تلامیذی£

 

15. کدام کلمه با بقیه هم خانواده نمی باشد . ( 25/0 نمره)

الف) تَسبَحُ  £           ب) سُبحان £            ج) حَبس £              د) سَبَّحَ £

 

 

 

" کُنتم موفَُقینَ "

 

نمره کتبی:..........                            نمره شفاهی:...........                       جمع:............

 

 | 

 

عربی دوم راهنمایی

ردیف

ســـــــــــــــــــوالات

بارم

1

گزینه درست راباعلامت(+)مشخص نمایید .

1.        ترجمه "الرَبیع"کدام گزینه است؟    زمستان o             تابستان o             پاییزo                بهارo

 

2.       کدام گزینه "جمع مونث سالم" نیست ؟   آیاتo           جناتo              اوقات o            سابقات o

 

3.      ضمیر مناسب برای" جمع مونث مخاطب" کدام است؟    هُن o       اَنتَ        oاَنتُن َo          اَنتُما o

 

4.      کدام گزینه "جمع مذکرسالم" است ؟     مُسلِمونَo        جَناتo            صالحانِِ o            صادقَینِ o

 

2

2

کلمات زیرراترجمه نمایید؟

                                                   البُکاء                         اُسرۀ                          آغوش                             کاشت

1

3

فقط لغاتی که زیرآنها خط کشیده  راترجمه کنید؟

مَنَحَهُ والــــــِدُهُ هدیـۀً.(                           )                                     آقای جلیلی کارمنداست.(                  )

وَصَلـــنا الی مَقَــرِنا.(                              )                                              آهــوگریخت.(                             )

1

4

جمله های عربی رابه فارسی ترجمه نمایید؟

©      نَجعَــلُ یوسُـفَ فی البِئـر.................................................................

©      شَرِبــتُ قَلیـلاً مِنَ المــاء................................................................

©      الغـُرابُ اَخَــذَ الجُبـن.....................................................................

©      هَجَـمَ عَلیـنا کَلــبٌ..........................................................................

 

5/0

75/0

75/0

75/0

5

درک مطلب: متن زیررابه دقت بخوانید وسپس به سوالات داده شده پاسخ دهید؟

طَلَبَت الاُم مِن وَلَدها سلمانُ قِراءۀ درسَه، ثُم خَرَجَت مِن البیتِ، قَرَا سلمانُ دَرسَهُ فَقَصَدَ اختبارُ الدرسَ حولَ احتراق الکُحول والملح، عندَمارَجَعَت الاُم حَزنَت کَثیراً لِاَنََََّ البیت کانَ مَحرُوقاً !!

©       ماذاطَلَبَت الاُم مِن وَلَدها؟          قراءۀ الدرسo         اختبار الدرسo

©       هَل خَرَجَ سلمانُ مِنَ البیت؟          نَعَمo                        لاo

©       مَن قَصَدَ اختبار الدرس ؟            اَلاُم o                 سلمانُo

©       لِماذا حَزَنَت الاُم؟                        لِاَنّ کانَ البَیت مَحروقاًo               مخروباًo

 

1

6

بافعل ماضی مناسب کامل کنید.

 

اَنتُم  ..............   الی  بیتکُم.(ذَهَبَ)                                                           المُعَلماتَُ ............  المدرسه. (دَخَلَ)

هی  ...............  الماء . (شَرَبَ)                                                                 ایُها الطالبُ هل ............. واجِبکَ. (کَتَبَ)  

 

1

7

با ضمیر مناسب کامل نمایید.(متصل/منفصل)

 

الف: اللهُمَ  ............. قد جَعَلتَ القُرآن آیهً لِلناسِ.                       ب:   .......... جَعَلتُ کُتُبـ...... فی المَحفظه        

ج: ایتُها الطِفله!.............. لَعِبتِ فی البیتِ.                                    د:  ...........  فَتَح باب بَیتِـ......   .

5/1

8

بافعل مضارع مناسب کامل نمایید.

نحنُ   .........    الی الغابه (ذَهَبَ   َ)                                                                     ایُهاالجاِهِلونَ  ! انتُم   ..........     اَنفُسَکُم(ظَلَم ِ َ)

اَنتِ   ...........   ربِکِ.(شکر ُ)                                                                      فاطمهُ وصدیقاتُها  ...............   فی الحدیقه(لَعِبَ )

2

9

به سوالات داده شده پاسخ کامل بدهید؟

 

1)       هَل تطلُبُ حاجاتُکَ مِن الله ؟  ...........................................

        2)      ماذا تَفعَلُ؟                                ...........................................

 

1

10

غلط های مشخص شده را به صورت درست درجای مناسب بنویسید .

فائزه وسعیده وَصَلا الی المدرسه    (                        )                      الطالبونَ  ذَهَبنَ الی البیـتُکم        (                  )(                  )   

75/0

 

الدراسات القرانیه:

هم خانواده(( ذنب - انذار)) را درآیات زیر پیدانموده ودرجای خالی بنویسید.

 

     ­یَغفِر لَکُم ذ ُنوب َکُم .               (                          )                                                 ­ فَقَد جاءکُم بَشیرٌ ونذیرٌ .   (                      )

1

 

 

|

نوشته شده در 4 بهمن 1391برچسب:,

توسط ali| لينك ثابت |


موضوعات
  

لينك دوستان
 » جهرم اسمس » ردیاب ماشین » جلوپنجره اریو » اریو زوتی z300 » جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چی و آدرس alirezaganjali8.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب